• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Gaastra keert in het voorjaar 2026 terug: Zo plant Clinton de herlancering

Gaastra keert in het voorjaar 2026 terug: Zo plant Clinton de herlancering

Fashion
Campagnebeeld van Gaastra voor het seizoen Lente/Zomer 2026 Beeld: Clinton
Door Jan Schroder

bezig met laden...

Automated translation

Lees het origineel de
Scroll down to read more

Begin oktober verzekerde kledingconcern Clinton Großhandels-GmbH zich van de uitgebreide licentierechten voor het Nederlandse outdoormerk Gaastra en kondigde een snelle herlancering van het merk aan. Woensdag maakte de ondernemingsgroep haar plannen concreet.

De herlancering van Gaastra vindt plaats in maart volgend jaar met de nieuwe collectie voor het seizoen Lente/Zomer 2026. Daarmee begint “officieel het nieuwe tijdperk van het merk”, aldus Clinton in een persbericht.

De debuutcollectie van Gaastra onder de nieuwe leiding bestaat uit twee capsules, ‘Sport’ en ‘Sailmaker’, en een compact basisprogramma. De collectie omvat T-shirts, polo's, overhemden, sweatshirts en sweatjacks in een prijsklasse van 39,95 tot 139,95 euro. Er staan twee ‘seizoensgebonden gecureerde’ levermomenten gepland.

De maritieme DNA van Gaastra blijft centraal staan

De nieuwe Gaastra-collectie, ontwikkeld door een ontwerpteam van Clinton, is een combinatie van een ‘sportieve performance-uitstraling’ en het ‘diepgewortelde nautische DNA’ van het merk, dat altijd nauw verbonden was met de zeilsport. Kenmerkend voor het assortiment zijn dan ook de maritieme elementen, aldus het persbericht.

De ‘Sport’-lijn focust op ‘technische details, strakke lijnen en moderne accenten’. Er wordt gebruikgemaakt van ‘3D-prints, slimme contrasten en gestructureerde oppervlakken’. Het doel was ‘een eigentijdse esthetiek die doet denken aan wind, energie en beweging’.

De leidmotieven van de ‘Sailmaker’-lijn zijn daarentegen gebaseerd op het traditionele ambacht van de zeilmaker. “Nautische prints, ruiten geïnspireerd op het zeilambacht, canvas details en patches geven een moderne en authentieke interpretatie van de geschiedenis van de zeilmakerij”, aldus het bedrijf. ‘Gepeachte jersey en overdyed piqué’ zorgen daarbij voor een ‘hoogwaardige haptiek’.

Het in 1897 opgerichte merk Gaastra heeft turbulente jaren achter de rug. Na een tijdelijke afwezigheid op de markt, werd het voor het Lente/Zomer 2022 seizoen nieuw leven ingeblazen door de toenmalige eigenaar Unlimited Footwear Group (UFG). Na het faillissement van UFG stopte het merk opnieuw in het voorjaar van 2024. Nu volgt de volgende herlancering onder de vlag van de Clinton-groep, gevestigd in Hoppegarten bij Berlijn. Tot deze groep behoren ook de merken Camp David, Soccx, Harlem Soul en Senses.The Label.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Clinton
GAASTRA
SS26