• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • FashTech Startup Weekend brengt modeliefhebbers en techgeeks samen

FashTech Startup Weekend brengt modeliefhebbers en techgeeks samen

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

“Er moet vanuit de modewereld meer respect komen voor de techwereld, en vice versa,” vindt Ali Sohail, een van de zeven organisatoren van het allereerste FashTech Startup Weekend van België dat morgen van start gaat. “Ondernemers uit de mode- en techwereld willen alles vaak zelf doen, terwijl ze veel meer zouden kunnen bereiken als ze zouden samenwerken,” stelt Sohail. Hij kan naar eigen zeggen niet wachten alle ideeën die de ondernemers hebben bedacht morgen te horen. FashionUnited sprak met Sohail om meer te weten te komen over het evenement.

FashTech Startup Weekend: “No talk, all action”

De gedachte achter het Startup Weekend is simpel: het is een platform waar mensen met goede ideeën die zijn gerelateerd aan mode en technologie elkaar kunnen vinden en deze ideeën, met hulp van coaches uit verschillende vakgebieden, kunnen omzetten in een bedrijf. “Op vrijdag krijgen alle deelnemers een minuut de tijd om hun idee te pitchen voor alle aanwezigen. Als iedereen aan de beurt is geweest, mogen alle ondernemers drie stemmen uitbrengen op hun favoriete ideeën. De tien ideeën met de meeste stemmen zullen vervolgens worden uitgewerkt in teams,” vat Sohail de openingsavond van het weekend samen. En wat gebeurt er met de ongeveer 90 ideeën die niet worden gekozen? “De ondernemers wiens pitch de top tien niet halen, mogen zich aansluiten bij één van de andere teams. Uiteindelijk draait het er niet om dat jouw idee wordt gekozen: het is veel belangrijker dat je tijdens dit weekend veel kan leren.” Het motto van het weekend is duidelijk: ´No talk, all action´ want het is uiteindelijk de bedoeling dat de wereld na het weekend tien start-ups rijker is.

Retailers zien niets in samenwerking met het Startup Weekend

“Op zaterdag krijgen de deelnemers de tijd om hun start-ups verder uit te werken, waarbij ze hulp krijgen van de coaches,” legt Sohail uit. In totaal zullen twaalf coaches uit zowel de mode- als de techwereld de ondernemers bijstaan. Zo zullen de ondernemers onder andere worden begeleidt door Saskia Neirinckx, de oprichtster van een mode- en lifestyle PR-bureau, en Florent Empis: de eigenaar van een softwarebedrijf. Net als de organisatoren van het weekend doen de coaches geheel vrijwillig mee. “Maar alle coaches en andere vrijwilligers die meehelpen tijdens dit weekend, zullen hier zelf ook veel profijt van hebben,” vertelt Sohail. Volgens de mede-organisator van het Startup Weekend is het niet alleen een goede manier om iets terug te geven aan de maatschappij, maar geeft het hen ook de kans hun netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld van mode en technologie. Voor het vinden van vrijwilligers en partners hebben de organisatoren gekeken naar hun eigen netwerk. De organisatie had aanvankelijk ook een aantal retailers benaderd, waaronder JBC, C&A en Zara, maar deze waren niet geïnteresseerd in een samenwerking. “Als je meedoet aan een project zoals dit, zul je hier in het begin niet gelijk iets van terugzien en dat willen retailers wel,” vertelt Sohail.

“Mode en technologie kunnen samen meer bereiken dan alleen”

Op zondag krijgen alle ondernemers tot drie uur ´s middags de tijd om de laatste puntjes op de i te zetten, voordat zij hun start-ups moeten presenteren aan de jury. De vijfkoppige jury, die onder andere bestaat uit Alok Nandi, de creatief directeur van een media-bureau, en Pascal Cools, een van de oprichters van ondernemersorganisatie Flanders District of Creativity, zal winnaars kiezen in de categorieën algemeen, design innovatie en tech innovatie. “Uiteindelijk zullen drie prijzen worden uitgereikt: 3.000 euro aan bezorgkosten van UPS, een jaar lang de beschikking over kantoorruimte en coaching bij Start It KBC en een jaarabonnement op software- en technische ondersteuning van ICT-bedrijf IBCM Bluemix. Welke prijs bij welke start-up past, zal ter plekke worden besloten,” vertelt Sohail.

Sohail is blij dat het FashTech Startup Weekend, dat eerder al werd georganiseerd in Parijs, Londen en Milaan, nu ook naar Antwerpen is gekomen. “Technologie wordt tegenwoordig in bijna alle industrieën toegepast, en kleding mag hier niet op achterblijven.” Volgens Sohail biedt dit evenement ondernemers een unieke kans, om te leren van ervaren ondernemers en in contact te komen met potentiële investeerders. “En daarvoor hoeven ze alleen maar 25 euro te betalen,” vult Sohail aan. “De opbrengst van de tickets zal worden gebruikt voor de organisatie van het weekend. We vragen bewust een bijdrage, om te voorkomen dat mensen die niet echt toegewijd zijn zich aanmelden,” vertelt Sohail. In totaal hangt aan de organisatie van dit weekend een prijskaartje van 20.000 euro, dat wordt gefinancierd door partners.

FashTech Startup Weekend 2015 is pas het begin…

En als het weekend eenmaal voorbij is: wat betekent dat voor de nieuwe ondernemingen? Sohail hoopt uiteraard dat ze erin zullen slagen hun bedrijven verder uit te bouwen. Uit ervaring weet hij dat het slagingspercentage van het gemiddelde Startup Weekend 25 procent bedraagt. “Ik hoop dat ik dit weekend veel mooie, nieuwe producten zal ontdekken. Daarnaast hoop ik dat de ondernemers die meedoen onderdeel zullen blijven van de start-up gemeenschap: die is erg hecht, en het is leuk om zo je netwerk te vergroten.” Dit FashTech weekend is de eerste editie, maar als het aan Sohail ligt zal het absoluut niet de laatste zijn. Hij hoopt het driedaagse evenement ook in de toekomst nog vaker te kunnen organiseren. “Ik ken op dit moment zelf geen één start-up die fashion met technology combineert, maar hopelijk zal dat na dit weekend anders zijn.”

Foto´s: adrienne naval, your3dcenter, your3dcenter en the nextweb


fashtech startup weekend