• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • FashionUnited stelt voor: de nieuwste Nederlandse badmodemerken maand juni

FashionUnited stelt voor: de nieuwste Nederlandse badmodemerken maand juni

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Faillissementen, misstanden en duurzaamheidsproblemen, de mode-industrie heeft het niet makkelijk. En toch worden er iedere dag opnieuw creatieve plannen gesmeden, nieuwe merken gelanceerd en samenwerkingen gestart. Wie zijn die nieuwkomers in de industrie, voor wie maken zij hun collecties, wat drijft hen en wat is hun wens? FashionUnited somt het maandelijks op in deze nieuwe ‘leuke nieuwe merken’-rubriek. Omdat er nog zoveel positieve verhalen zijn te vertellen.

Deze maand richten we ons op badmode. Volgens onderzoek van Technavio wordt verwacht dat de wereldwijde badmodemarkt in 2019 meer dan 20 miljard dollar (17,5 miljard euro) zal bedragen. Met het zomerseizoen in volle gang is het tijd om nieuwe merken te ontdekken die in deze snelgroeiende sector zijn gestapt.

Augustine: “Ik heb altijd gewerkt in mode. Zelf creëren, op een duurzame en eerlijke manier, was voor mij een logische stap”

De nieuwkomer; wat, waarom en wie
Maja Krstic, voormalig creatief directeur bij Sissy Boy, lanceerde Augustine, badmode voor vrouwen gemaakt van oude visnetten, in april dit jaar. Voor haar was het lanceren van een eigen label een logische stap na jaren in de mode te hebben gewerkt en voornamelijk bezig te zijn geweest met de commerciële kant van mode: hoe verkoop je een product en wat wil de klant? Voor Krstic kwam na het moederschap heel duidelijk het besef geen fast fashion meer te willen maken. Krstic: “Ik ben van mening dat als je nu nog onderneemt, je een duurzame ondernemen moet zijn.”

Waarom dan een label starten in badmode? Ten eerste omdat de ontwerper een duurzame tijdloze collectie wilde neerzetten; een collectie gericht op een ding. Ten tweede omdat zij zelf altijd op zoek was naar het perfecte badpak. Deze heeft ze daarom maar zelf geproduceerd.

Segment (en prijs)
Augustine Amsterdam is een premium badmode merk. Prijzen variëren van 59 euro voor een onderstuk en 129 euro voor een badpak. De consument betaalt volgens Krstic een eerlijke en transparante prijs. Waar andere merken volgens haar marges hanteren van 5 tot 6 maal de productieprijs, heeft Krstic dit gereduceerd tot 2 tot 3 maal de productieprijs.

Wil het liefst liggen bij..
Augustine wordt op dit moment verkocht bij XBANK in Amsterdam. Binnenkort wordt daar een winkel in Brooklyn, New York aan toegevoegd. De verkooppunten wereldwijd worden zorgvuldig geselecteerd en dragen bij aan de ‘brand awareness’ van het merk. Krstic zegt zich voornamelijk te willen richten op online verkoop.

Over vijf jaar…
Hoopt Krstic mannenmode te hebben toegevoegd aan de collecties, een markt waar volgens de oprichter nog veel potentie ligt. De ontwerper sluit ook niet uit dat er tegen die tijd al eigen fysieke winkels zijn opgericht.

Goldfin: “Onze missie is om de man ervan bewust te maken dat als je weinig draagt, dat wat je draagt écht mooi moet zijn.”

De nieuwkomer; wat, waarom en wie
Alexander Chevalier en Lieke Kranendonk, beiden jurist, zijn in 2018 gestart met Goldfin; een badmodemerk voor mannen. Het doel van Goldfin volgens het duo: ‘zwemshorts creëren die écht mooi zijn. Een broek waarin je kunt zwemmen, maar die ook wat netter is, zodat je die aan kunt houden tijdens een diner of lunch.’ In landen als Frankrijk zie je dat wel, maar in Nederland ontbrak het hier volgens de oprichters nog aan. Daarom besloten zijn dit zelf te ontwikkelen.

Goldfin swimwear is al op de markt sinds vorig jaar zomer, maar begint pas dit seizoen de vruchten te plukken van zijn arbeid. De onlangs aan de collectie toegevoegde SwimGym Shorts zijn gemaakt van een rekbaar materiaal en naast zwemmen volgens het merk ook geschikt voor golf, tennis, fietsen en ‘loungen in stijl’.

Goldfin wordt handgemaakt in Portugal.

Segment (en prijs)
Goldfin richt zich op de hoogopgeleide, stijlbewuste man. De prijzen van de zwembroeken variëren van 129 euro tot 139 euro. Goldfin verkoopt zijn badmode via goldfin.nl en goldfin.shop. De shorts zijn ook te koop in de conceptwinkels GRAANMARKT13 in Antwerpen en XBANK in Amsterdam.

Wil het liefst liggen bij..
Goldfin: “Bon Marche in Parijs. Dat zou een passende en mooie aanvulling zijn op onze huidige verkooppunten in Amsterdam en Antwerpen. In Nederland past ons label het best bij de Bijenkorf.”

Over vijf jaar..
Goldfin: ”Hebben we onze shorts nog verder geoptimaliseerd en verkopen we onze badmode in nog meer kleuren en ook in een duurzame wolkwaliteit. We liggen dan in de meest toonaangevende winkels van Europa.”

Jungl: “De modewereld is toe aan verandering op het gebied van duurzaamheid en werkomstandigheden. Op dat gebied liggen nog veel uitdagingen. Deze uitdagingen gaan wij graag aan.”

De nieuwkomer; wat, waarom en wie
De nieuwe collectie van Jungl werd vorige week officieel gelanceerd. De collectie bestaat uit badmode gemaakt van oude visnetten en ander nylon afval. Natascha Hendriks begon twee jaar geleden met het ontwerpen en produceren van jasjes gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Later sloot zusje Anouschka zich bij het bedrijf aan en besloten zij in badmode te stappen. Jungl is een duurzaam modemerk en voert zijn duurzame visie door in alle aspecten van de bedrijfsvoering; van verpakking en transport tot aan de campagnes.

”Jungl wil een alternatief bieden voor de vervuilende mode die door veel merken wordt verkocht”, aldus de oprichter. Jungl wordt onder goede werkomstandigheden geproduceerd in Portugal.

Segment (en prijs)
Net boven het middensegment. De prijzen variëren van 29 euro (voor een onderstuk) tot 65 euro (voor een badpak). Jungl verkoopt zijn badmode via junglamsterdam.com.

Wil het liefst liggen bij..
Het liefst op zoveel mogelijk plekken, ‘omdat het belangrijk is dat meer consumenten kiezen voor een duurzaam alternatief’. Voorlopig verkoopt JUNGL zijn producten alleen via zijn eigen online verkoopkanaal.

Over vijf jaar..
Op dit moment ligt de focus op badmode, maar over vijf jaar wil de zusjes de collecties uitbreiden met mannenmode. Jungl: “Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk mensen een duurzaam alternatief te bieden en de mode-industrie een beetje schoner te maken.”

Beeld: van boven naar beneden: Augustine, Goldfin, Jungl

Augsutine
Badmode
Goldfin
Jungl
Nieuwe merken
nieuwe modemerken
Swimwear
zwemmode
zwemmodemerken zomer 2019