Fashion Club 70: 'SVNTY was een logische volgende stap'
bezig met laden...
Ongeveer veertig jaar geleden werd het Antwerpse familiebedrijf Fashion Club 70 opgericht door Luc Dheedene. In december 2014 lanceert Fashion Club 70 zijn eerste eigen sneakermerk SVNTY. "Het was een logische volgende stap om een eigen merk te beginnen," zegt Migual Dheedene. Fashion Club 70 is al begonnen met het ontwikkelen van een kledinglijn, omdat retailers de sneakers erg goed ontvangen. De sneakers van SVNTY worden in totaal 62 verkooppunten in de Benelux verkocht, waaronder de winkels New Paris Londres in Knokke, Princess en Verso in Antwerpen.
Waar
staat het merk SVNTY voor?
“Jarenlang hadden wij de droom om
een eigen merk te starten. Ongeveer elke vergadering kwam het ter sprake en
waren we er allemaal erg enthousiast over. Alleen door tijdgebrek is het
niet eerder gelukt de knoop door te hakken. Een jaar geleden was het dan
zover. Toen zijn we begonnen met het opzetten van het sneakermerk. Het was
een logische uitbreiding van al onze activiteiten. De reden dat wij voor
sneakers hebben gekozen en niet voor kleding is omdat het opzetten van een
sneakermerk redelijk eenvoudig is. We hebben alles snel kunnen ontwikkelen
en toch een vernieuwend product op de markt neer kunnen zetten. Daarnaast
was het in ons voordeel dat wij al contacten met de juiste fabrikanten
hadden, door de merken met wie wij via Fashion Club 70 samenwerken. SVNTY
wordt vanuit de commerciële buik van onze firma ontwikkeld. In veel
modebedrijven moet de commerciële kant zich niet bemoeien met de creatieve
kant. Wij draaien dit juist om. Verschillende afdelingen van Fashion Club
70 werken mee aan het ontwikkelen van de sneakers. Dit wil niet zeggen dat
het niet creatief is. Het zijn mensen die heel dicht op de markt staan en
nauw contact hebben met de consument, waardoor we precies weten waar we op
in moeten spelen.”
“De collecties van SVNTY worden in Italië
geproduceerd. De reden dat wij voor Italië hebben gekozen komt door de
historie van het bedrijf. Fashion Club 70 had zijn eerste succes met
Italiaanse collecties. Wij vinden dat Italianen net iets meer in de
productie leggen dan anderen. Wij werken met 100 procent leer afkomstig uit
Italië.”
Hoe ziet de collectie van SVNTY er uit?
“De collectie die net is gelanceerd bestaat uit vier modellen voor de
dames en drie voor de heren. Runners, instappers en een vernieuwend model voor
de dames. Het vernieuwende model is een instapper met een scherpe en
puntige neus. We hebben veel met leer gewerkt en funky kleuren en
materialen; blinkend koper, slangenprint en parelmoer. De prijzen liggen
tussen de 175 en 225 euro. Daarnaast werken we met een trend alert
collectie. Dit is niet gebruikelijk in de sneaker wereld. Het trend alert
houdt in dat als wij een leuke trend zien, die snel wordt opgepakt. Met die
trend wordt dan een compacte sneaker collectie gemaakt. De retailers en de
eindconsument reageren daar heel positief op. Onlangs hebben wij een trend
alert collectie gemaakt van tweed materiaal. In maart 2015 wordt de
volgende trend alert collectie beschikbaar gesteld."
Hoe is
SVNTY gefinancierd?
“SVNTY is intern gefinancierd, zonder
externe investeringen. Omdat wij bijna alles in eigen hand hebben, namelijk
het commerciële, marketing en financiële aspect, kunnen wij de uitgaven
redelijk onder controle houden.”
Gaat Fashion Club 70 meer
merken ontwikkelen?
"Het smaakt naar meer. Het bevalt ons
heel erg. Naast onszelf is het voor onze commerciële en marketing afdeling
ook erg leuk om hieraan te werken. Het verbreed hun werkveld. Als het in de
toekomst blijft gaan zoals het nu gaat en wij het merk SVNTY succesvol in
de markt kunnen zetten, houdt het ons absoluut niet tegen om in de toekomst
nieuwe merken te opzetten."
Gaan jullie internationaal
uitbreiden?
“Ja! Daar dromen wij natuurlijk van. Het is
zeker iets dat op de planning staat, maar als je over de grenzen gaat moet
alles kloppen. Wij hebben de mogelijkheid samen te werken met distributeurs
die wij al kennen door ons werk als mode distributeur voor andere merken.
Wanneer de sneakers goed verkocht worden in de Benelux en alle aspecten
zoals de logistiek, marketing en de financiële kant kloppen, dan willen we
beginnen in Europa met Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Scandinavië en
Groot-Brittannië.”
Wat zijn de plannen voor 2015?
“Het is het afwachten of wij de eindconsument kunnen overtuigen met
onze sneakers. Als dit goed loopt, kunnen wij in 2015 plannen maken om naar
het buitenland uit te breiden. Daarnaast zijn we nu inspiratie materiaal
aan het verzamelen om de wintercollectie voor de sneakers te ontwikkelen.
Momenteel zijn wij bezig met het ontwikkelen van een kledinglijn voor het
volgende winterseizoen onder de naam SVNTY. Met de collectie richten we ons
op de Amerikaanse trend, Athletic Chic. Wij hebben het gevoel dat
deze trend naar het Westen zal overwaaien. De focus zal voornamelijk op
broeken liggen."