• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Fashion Club 70: 'SVNTY was een logische volgende stap'

Fashion Club 70: 'SVNTY was een logische volgende stap'

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Ongeveer veertig jaar geleden werd het Antwerpse familiebedrijf Fashion Club 70 opgericht door Luc Dheedene. In december 2014 lanceert Fashion Club 70 zijn eerste eigen sneakermerk SVNTY. "Het was een logische volgende stap om een eigen merk te beginnen," zegt Migual Dheedene. Fashion Club 70 is al begonnen met het ontwikkelen van een kledinglijn, omdat retailers de sneakers erg goed ontvangen. De sneakers van SVNTY worden in totaal 62 verkooppunten in de Benelux verkocht, waaronder de winkels New Paris Londres in Knokke, Princess en Verso in Antwerpen.

Waar staat het merk SVNTY voor?
“Jarenlang hadden wij de droom om een eigen merk te starten. Ongeveer elke vergadering kwam het ter sprake en waren we er allemaal erg enthousiast over. Alleen door tijdgebrek is het niet eerder gelukt de knoop door te hakken. Een jaar geleden was het dan zover. Toen zijn we begonnen met het opzetten van het sneakermerk. Het was een logische uitbreiding van al onze activiteiten. De reden dat wij voor sneakers hebben gekozen en niet voor kleding is omdat het opzetten van een sneakermerk redelijk eenvoudig is. We hebben alles snel kunnen ontwikkelen en toch een vernieuwend product op de markt neer kunnen zetten. Daarnaast was het in ons voordeel dat wij al contacten met de juiste fabrikanten hadden, door de merken met wie wij via Fashion Club 70 samenwerken. SVNTY wordt vanuit de commerciële buik van onze firma ontwikkeld. In veel modebedrijven moet de commerciële kant zich niet bemoeien met de creatieve kant. Wij draaien dit juist om. Verschillende afdelingen van Fashion Club 70 werken mee aan het ontwikkelen van de sneakers. Dit wil niet zeggen dat het niet creatief is. Het zijn mensen die heel dicht op de markt staan en nauw contact hebben met de consument, waardoor we precies weten waar we op in moeten spelen.”
“De collecties van SVNTY worden in Italië geproduceerd. De reden dat wij voor Italië hebben gekozen komt door de historie van het bedrijf. Fashion Club 70 had zijn eerste succes met Italiaanse collecties. Wij vinden dat Italianen net iets meer in de productie leggen dan anderen. Wij werken met 100 procent leer afkomstig uit Italië.”

Hoe ziet de collectie van SVNTY er uit?
“De collectie die net is gelanceerd bestaat uit vier modellen voor de dames en drie voor de heren. Runners, instappers en een vernieuwend model voor de dames. Het vernieuwende model is een instapper met een scherpe en puntige neus. We hebben veel met leer gewerkt en funky kleuren en materialen; blinkend koper, slangenprint en parelmoer. De prijzen liggen tussen de 175 en 225 euro. Daarnaast werken we met een trend alert collectie. Dit is niet gebruikelijk in de sneaker wereld. Het trend alert houdt in dat als wij een leuke trend zien, die snel wordt opgepakt. Met die trend wordt dan een compacte sneaker collectie gemaakt. De retailers en de eindconsument reageren daar heel positief op. Onlangs hebben wij een trend alert collectie gemaakt van tweed materiaal. In maart 2015 wordt de volgende trend alert collectie beschikbaar gesteld."

Hoe is SVNTY gefinancierd?
“SVNTY is intern gefinancierd, zonder externe investeringen. Omdat wij bijna alles in eigen hand hebben, namelijk het commerciële, marketing en financiële aspect, kunnen wij de uitgaven redelijk onder controle houden.”

Gaat Fashion Club 70 meer merken ontwikkelen?
"Het smaakt naar meer. Het bevalt ons heel erg. Naast onszelf is het voor onze commerciële en marketing afdeling ook erg leuk om hieraan te werken. Het verbreed hun werkveld. Als het in de toekomst blijft gaan zoals het nu gaat en wij het merk SVNTY succesvol in de markt kunnen zetten, houdt het ons absoluut niet tegen om in de toekomst nieuwe merken te opzetten."

Gaan jullie internationaal uitbreiden?
“Ja! Daar dromen wij natuurlijk van. Het is zeker iets dat op de planning staat, maar als je over de grenzen gaat moet alles kloppen. Wij hebben de mogelijkheid samen te werken met distributeurs die wij al kennen door ons werk als mode distributeur voor andere merken. Wanneer de sneakers goed verkocht worden in de Benelux en alle aspecten zoals de logistiek, marketing en de financiële kant kloppen, dan willen we beginnen in Europa met Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Scandinavië en Groot-Brittannië.”

Wat zijn de plannen voor 2015?
“Het is het afwachten of wij de eindconsument kunnen overtuigen met onze sneakers. Als dit goed loopt, kunnen wij in 2015 plannen maken om naar het buitenland uit te breiden. Daarnaast zijn we nu inspiratie materiaal aan het verzamelen om de wintercollectie voor de sneakers te ontwikkelen. Momenteel zijn wij bezig met het ontwikkelen van een kledinglijn voor het volgende winterseizoen onder de naam SVNTY. Met de collectie richten we ons op de Amerikaanse trend, Athletic Chic. Wij hebben het gevoel dat deze trend naar het Westen zal overwaaien. De focus zal voornamelijk op broeken liggen."

fashionclub70
svnty