• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Er hangt verandering in de lucht: De debutanten van het SS24 seizoen

Er hangt verandering in de lucht: De debutanten van het SS24 seizoen

Door Jule Scott

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Gucci FW23 Credits: Spotlight Launchmetrics

'Niets is zo constant als verandering', dachten sommige modehuizen waarschijnlijk. De aankomende modeweken voor het voorjaar/zomer seizoen 2024 staan namelijk in het teken van een nieuw begin. Om alle opwinding bij te houden, heeft FashionUnited de spannendste debuten van het seizoen voor je op een rijtje gezet.

Een minimalistisch debuut bij Helmut Lang

New York Fashion Week is niet alleen de aftrap van de modeweken van de vier grote metropolen, maar ook van een reeks langverwachte debuten van creatieve regisseurs. De eerste is ontwerper Peter Do, wiens eerste show als creatief directeur van modelabel Helmut Lang de New York Fashion Week officieel opent op 8 september.

Do, die aan het roer van zijn gelijknamige label bekend werd om zijn cleane snits, monochrome kleuren en opvallende ontwerpen, trad in mei in dienst bij Helmut Lang. Sinds de Oostenrijkse ontwerper Lang zijn label in 2005 verliet, is de creatieve verantwoordelijkheid voor zijn minimalistische nalatenschap in veel - vaak minder succesvolle - handen geweest. Do gaat daar nu verandering in brengen nadat het merk vier jaar zonder creatief directeur zat.

Peter Do SS23. Credits: Spotlight Launchmetrics

De taak van zijn langverwachte debuut zal zijn om het merk nieuw leven in te blazen. Hoe Do dat precies gaat doen, valt nog te bezien. Maar terwijl hij dit jaar met zijn gelijknamige merk naar Parijs reist, belooft hij in een video op het Instagram-account van Helmut Lang om zich te richten op New York - de thuisbasis van het merk sinds de oprichting in 1986. Daarbij besteedt de ontwerper ook de nodige aandacht aan het archief van het merk, want in 1998 was het Helmut Lang die als eerste ontwerper reclame maakte op een New Yorkse taxi.

Peter Hawkings voor Tom Ford: een Amerikaan in Milaan

Een debuut dat de meeste mensen waarschijnlijk hadden verwacht in New York is de eerste collectie van ontwerper Peter Hawkings voor Tom Ford. Hawkings, die in april werd aangesteld als hoofd van Tom Ford, onthult zijn visie echter tijdens de Milan Fashion Week op 21 september. De ontwerper is misschien niet bij iedereen bekend, maar hij wordt al lang beschouwd als de rechterhand van Ford. Eind vorig jaar verkocht hij zijn gelijknamige label aan Estée Lauder en daarna nam hij afscheid van de modewereld.

Tom Ford SS23. Credits: Spotlight Launchmetrics

Hoewel Tom Ford, zowel de ontwerper als zijn label, diep geworteld is in de Amerikaanse mode, is Milaan een plek die diepe banden heeft met de persoonlijke en professionele geschiedenis van Ford. Connecties die hem en Hawkings verbinden, want de nieuwe man aan het roer van het luxemerk begon zijn carrière bij Gucci onder Ford in 1998. Of dit een strategische zet is om het merk te verankeren in een van Europa's luxe centra, of misschien een knipoog naar Hawkings' begin en de toekomstige creatieve richting van het merk, valt nog te bezien.

Traditie in plaats van trend? Sabato de Sarno luidt Gucci's toekomst in

Over Gucci gesproken, het Florentijnse luxemerk zal op 22 september eindelijk zijn eerste collectie onder zijn nieuwe creatief directeur Sabato de Sarno onthullen. De Sarno, een kind van Valentino-ontwerper Pierpaolo Piccioli, werd als fashion director overschaduwd door de ontwerpers voor wie hij heeft gewerkt, maar baant zich nu een weg in de schijnwerpers.

Het vertrek van Alessandro Michele en de twee daaropvolgende collecties, die het modehuis zonder creatief directeur presenteerde, zorgden voor veel opschudding en speculatie. Nu zal de modewereld er snel achter komen hoe een Gucciverse zonder Michele eruit zal zien - en of het merk inderdaad zal terugkeren naar de oude gebruiken.

Gucci FW23. Credits: Spotlight Launchmetrics

De eerste tekenen dat Gucci weer op zijn eigen traditie vertrouwt in plaats van op trends zijn de afgelopen maanden al opgedoken. De beroemde Jackie 1961 handtas, ontworpen in de jaren 1950 en vervolgens vernoemd naar US First Lady Jackie Kennedy, heeft een comeback gemaakt, net als de Gucci Horsebite clutch (ooit ontworpen door creatief directeur Tom Ford) die in februari op de catwalk werd gespot door oplettende waarnemers. Eén ding lijkt echter duidelijk: het tijdperk waarin Gucci synoniem stond voor vintage bohemian, excentriciteit en maximalisme heeft het modehuis met Michele verlaten.

Lang leve Franco Moschino

Geen debuut, maar wel een frisse wind bij Moschino. Het Italiaanse modehuis, dat in maart afscheid nam van zijn creatief directeur Jeremy Scott, heeft de positie nog niet ingevuld. Desondanks gaat de show op 21 september gewoon door.

Moschino FW23. Credits: Spotlight Launchmetrics

Om hulde te brengen aan de nalatenschap van oprichter Franco Moschino en de 40e verjaardag van het merk te vieren, gaf Moschino de stylisten Carlyne Cerf de Dudzeele, Katie Grand, Gabriella Karefa-Johnson en Lucia Liu de opdracht om elk tien looks te creëren die geïnspireerd zijn op het werk van de overleden ontwerper.

Een modeomslag voor Bally?

Geen enkele andere modestad werd dit jaar zo gekenmerkt door een nieuw begin als Milaan. Ook het Zwitserse modehuis Bally zal op 23 september de visie van zijn nieuwe creatief directeur presenteren. Het is opnieuw een ommekeer voor het merk nadat ontwerper Rhuigi Villaseñor in mei vertrok na een tamelijk moeizame periode van amper een jaar. Hij wordt nu vervangen door Simone Bellotti, een designveteraan die meestal alleen achter de schermen heeft gewerkt bij grote Italiaanse merken zoals Gucci, Bottega Veneta en Gianfranco Ferré.

Bally FW23. Credits: Spotlight Launchmetrics

Net als Gucci koos Bally voor een ontwerper met jarenlange ervaring in de sector, maar zonder veel media-aandacht, en dus het complete tegenovergestelde van Villaseñor, wiens benoeming in januari 2022 voor heel wat opschudding zorgde. In hoeverre Bellotti ook een visuele ommekeer bij het modelabel in gang zal zetten, zal de komende weken duidelijk worden.

Francesca Murri leidt de "creatieve reconstructie" van Fiorucci

Fiorucci keert terug naar een iconische plek onder leiding van de nieuwe creatief directeur Francesca Murri. In 1967 opende Elio Fiorucci zijn eerste winkel in de Lombardische modemetropool Milaan, die nu ook het toneel wordt van de creatieve reconstructie van het merk.

Het label staat weer onder nieuw management en wil nu terugkeren naar zijn oude glorie. Murri, die in de loop van haar carrière heeft ontworpen voor gerenommeerde modehuizen als Versace, Giorgio Armani, Gucci, Givenchy en Ferragamo, wordt het creatieve brein. Of de iconische engel van het label onder haar leiding weer zal leren vliegen, valt nog te bezien.

Een nieuw begin voor Carven met Louise Trotter

Er zijn maar weinig dingen waar de modewereld nog meer van houdt dan een debuut, maar een debuut dat ook een comeback is, staat bovenaan de lijst - en dat is precies het geval met de komst van Louise Trotter naar Carven. Op 30 september presenteert de Britse ontwerpster niet alleen haar visie voor het Franse label, maar brengt ze het na een afwezigheid van vijf jaar ook terug op de catwalk van de Paris Fashion Week.

Carven FW18. Credits: Spotlight Launchmetrics

Trotter is niet alleen de eerste ontwerper die het label terugbrengt op de catwalk, maar ook de eerste ontwerper van het merk sinds het vertrek van Serge Ruffieux in 2018. Het failliete modehuis werd sindsdien overgenomen door het Chinese Icicle Fashion Group Co, Ltd. en wordt nu nieuw leven ingeblazen met Trotter. De focus zal liggen op kleding die indruk maakt met eenvoud en recht doet aan zowel mens als milieu, zoals de ontwerpster bij haar aantreden aankondigde.

Volgende poging bij Anne Demeulemeester

Voor het Belgische modehuis Ann Demeulemeester is dit al het tweede debuut dit jaar. Na het zelfs voor de mode-industrie uitzonderlijk korte gastoptreden van Ludovic de Saint Sernin aan het roer van het merk, waagt de nog relatief onbekende ontwerper Stefano Gallici dit seizoen zijn kans.

Ann Demeulemeester FW23. Credits: Launchmetrics Spotlight

De nieuwe creatief directeur is sinds juni in functie en toch zal zijn eerste collectie op 30 september op de catwalk worden gepresenteerd. Het zou in zijn voordeel kunnen zijn dat hij niet nieuw is bij het merk, waar hij voor zijn promotie al drie jaar actief was.

Tot slot krijgt de modewereld dit seizoen niet alleen nieuwkomers te verwelkomen, maar wordt er ook afscheid genomen van grootheden uit de industrie. In Milaan maakt Walter Chiapponi zijn laatste buiging op de catwalk van luxemerk Tod's en in Parijs showt Gabriela Hearst haar laatste collectie voor Chloé.

Milan Fashion Week
New York Fashion Week
Paris Fashion Week
SS24