Wat hebben Hunkemöller, H&M, River Island, Primark, Hema en Ralph Lauren met elkaar gemeen? Al deze merken hebben kleding voor honden gemaakt. Steeds meer merken wagen zich aan de markt van onze trouwe viervoeters, een markt die alsmaar aan het groeien is. Zo zagen we onlangs dat Boobie Billie, de fashionable Instagram hond een luxe modelijn is begonnen. Of Dsquared2, dat laatst een hele lijn met hondenkleding en -accessoires samen met Poldo Dog Couture heeft gelanceerd.
De business van dierenkleding is zelfs zo winstgevend dat er labels zijn die exclusief kleding voor honden en katten maken. Bekende katten zoals Choupette, van Karl Lagerfeld, en Jinxy en Peaches van Jason Wu bewijzen maar eens hoe dieren een grote rol kunnen spelen in iemands leven. Maar is het slechts een fase? Is het slecht voor de dieren? Ter gelegenheid van Dierendag aanstaande zondag heeft FashionUnited een overzicht gemaakt van de verschillende benaderingen van de petwear-markt.
Beeld: Boobie World website
Honden couture is voorlopig niet meer weg te denken
Dat dieren ook invloedrijke wezens zijn voor de mode-industrie bewijst de Italiaanse Windhond-Chihuahua Boobie Billie. De modebewuste hond met meer dan 250 duizend volgers op Instagram heeft een luxe kledinglijn uitgebracht, zo maakte hij bekend op zijn Instagram-pagina. En deze collectie is niet voor zijn harige vriendjes, maar voor mensen. Met prijzen van 270 dollar voor een vegan leren mini-tas en 80 dollar voor een zijden sjaal, is deze collectie zeker niet voor de poes.
Op de meest recente editie van de New York Fashion Week, presenteerde ontwerper Anthony Rubio zijn couture collectie voor dieren samen met de damescollectie. Het resultaat: een matchende couture jurk voor uw hond. De honden die model mochten staan voor deze collectie waren asielhonden, maar ook viervoetige influencers stonden model voor deze bijzondere collectie, zo blijkt uit het persbericht.
Beeld: Anthony Rubio
Ook Dsquared2 pikt een graantje mee en lanceerde onlangs een hondencollectie in samenwerking met Poldo Dog Couture, zo meldde WWD. “Veel mensen in ons bedrijf hebben honden, we houden van honden. Met deze hondencollectie verbreden we ons merk," zei Dan Caten, mede-oprichter van Dsquared2.
Beeld: Dsquared2 x Poldo Dog Couture
De kat wordt niet achterwege gelaten
Maar laten we ook zeker niet de couture voor katten vergeten. De 26-jarige oud-styliste Wu Qiuqiao verdient de kost met het ontwerpen van miniatuurversies van traditionele jurken voor huisdieren, die ze online verkoopt voor maximaal 500 yuan (ongeveer 60 euro).
Beeld: AFP
Qiuqiao zei tegen AFP dat ze het idee had om dierenkleding te ontwerpen nadat ze in de winkel niet kon vinden wat ze zocht. Haar jurken lijken te voldoen aan een reële vraag van consumenten: ze verkoopt naar eigen zeggen tot wel duizend stuks per maand.
Wat is er nog meer op de modemarkt voor huisdieren?
Maar er is nog veel meer op het gebied van modieuze items voor viervoeters, ook wel canine couture genoemd: het aanbod varieert van praktische - hondenregenjassen, beschermende vesten, halsbanden en tuigjes - tot mode-items zoals gebreide truien, hoodies met ritssluiting, sweatshirts, poloshirts en t-shirts tot bizarre hondenkostuums en zelfs badjassen en onesies. En niet te vergeten designer items zoals cashmere t-shirts en merinowollen truien, trenchcoats en accessoires.
canine couture
huisdieren
huisdierenkleding
petwear
The current version of your browser is not supported. Some of the features of the website won't work. You can resolve this issue by updating your browser.