Wat hebben Hunkemöller, H&M, River Island, Primark, Hema en Ralph Lauren met elkaar gemeen? Al deze merken hebben kleding voor honden gemaakt. Steeds meer merken wagen zich aan de markt van onze trouwe viervoeters, een markt die alsmaar aan het groeien is. Zo zagen we onlangs dat Boobie Billie, de fashionable Instagram hond een luxe modelijn is begonnen. Of Dsquared2, dat laatst een hele lijn met hondenkleding en -accessoires samen met Poldo Dog Couture heeft gelanceerd.
De business van dierenkleding is zelfs zo winstgevend dat er labels zijn die exclusief kleding voor honden en katten maken. Bekende katten zoals Choupette, van Karl Lagerfeld, en Jinxy en Peaches van Jason Wu bewijzen maar eens hoe dieren een grote rol kunnen spelen in iemands leven. Maar is het slechts een fase? Is het slecht voor de dieren? Ter gelegenheid van Dierendag aanstaande zondag heeft FashionUnited een overzicht gemaakt van de verschillende benaderingen van de petwear-markt.
Honden couture is voorlopig niet meer weg te denken
Dat dieren ook invloedrijke wezens zijn voor de mode-industrie bewijst de Italiaanse Windhond-Chihuahua Boobie Billie. De modebewuste hond met meer dan 250 duizend volgers op Instagram heeft een luxe kledinglijn uitgebracht, zo maakte hij bekend op zijn Instagram-pagina. En deze collectie is niet voor zijn harige vriendjes, maar voor mensen. Met prijzen van 270 dollar voor een vegan leren mini-tas en 80 dollar voor een zijden sjaal, is deze collectie zeker niet voor de poes.
Op de meest recente editie van de New York Fashion Week, presenteerde ontwerper Anthony Rubio zijn couture collectie voor dieren samen met de damescollectie. Het resultaat: een matchende couture jurk voor uw hond. De honden die model mochten staan voor deze collectie waren asielhonden, maar ook viervoetige influencers stonden model voor deze bijzondere collectie, zo blijkt uit het persbericht.
Ook Dsquared2 pikt een graantje mee en lanceerde onlangs een hondencollectie in samenwerking met Poldo Dog Couture, zo meldde WWD. “Veel mensen in ons bedrijf hebben honden, we houden van honden. Met deze hondencollectie verbreden we ons merk," zei Dan Caten, mede-oprichter van Dsquared2.
De kat wordt niet achterwege gelaten
Maar laten we ook zeker niet de couture voor katten vergeten. De 26-jarige oud-styliste Wu Qiuqiao verdient de kost met het ontwerpen van miniatuurversies van traditionele jurken voor huisdieren, die ze online verkoopt voor maximaal 500 yuan (ongeveer 60 euro).