De sneaker wordt in 2020 grootste schoenencategorie in VS

De sneaker is inmiddels niet meer weg te denken uit het modebeeld. Het is niet alleen een sportschoen maar is tevens uitgegroeid tot een waar modestatement. Daarom voorspelt NPD Group, een bureau voor marktonderzoek, dat de vrijetijdssneaker in 2020 de grootste schoenencategorie in de Verenigde Staten wordt. Daarmee overstijgt de sneaker alle andere ‘modieuze schoenen’.

De Amerikaanse lifestyle-site Quartzy meldt dat de Verenigde Staten naast China een van ’s werelds twee grootste modemarkten is. Dat de gymp hierin de toppositie op het gebied van schoenen verovert is veelzeggend.

Veel merken begonnen als maker van sportschoenen met een specifieke sport in gedachte, zoals Nike Airforce 1 en Converse All Stars, maar anderen zoals Jeezy zijn nooit voor sport gemaakt. Daarnaast hebben luxemerken zoals Balenciaga, Golden Goose en Prada hun eigen interpretaties geïntroduceerd die het tot ware musthaves hebben geschopt. Deze ontwerpen worden inmiddels veelvuldig door fast fashion ketens nagemaakt.

NPD verwacht dat stijlen die hun oorsprong hebben in sporten zoals hardlopen en basketbal de groei zullen aandrijven, met name in de markten voor mannen en kinderen. De opkomst van de sneaker als vrijetijdsschoen is mede te danken aan de groei van athleisure. Het bureau bespeurt een tendens van Amerikanen om gezonder te willen leven, maar niet specifiek aan een sport gebonden te zijn. Daarom wordt er gezocht naar gympen die voor meerdere activiteiten geschikt zijn en er ook goed uitzien.

NPD voorspelt dat de omzet van de sneaker die van de modeschoen volgend jaar met 3 procent zal overtreffen. In 2021 verwacht het bureau dat het verschil 8 procent zal zijn.

Foto: Sneakerness Amsterdam 2018

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN