• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • De modekalender resetten

De modekalender resetten

Door Trendstop

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De huidige crisissituatie biedt creatieve geesten een unieke kans om op een volstrekt nieuwe manier stil te staan bij de structuur van de modebranche. Het kritisch bekijken van de huidige praktijken en lang gekoesterde ethos vormt de basis voor nieuwe en betere arbeidspraktijken om te kunnen overleven en floreren in het ‘nieuwe normale’ landschap.

Trendstop nodigt lezers van FashionUnited uit om de belangrijke post-corona initiatieven te verkennen die wellicht de toekomst van de modebranche een nieuwe vorm zullen geven.

Weerspiegeling van de werkelijkheid

Een belangrijk discussiepunt onder ontwerpers is dat de modekalender in haar huidige vorm geen goede weerspiegeling biedt van de real-time markt, de seizoenen of de winkelgewoonten van de consument. Door modeshows dichter op de leveringstijden te organiseren wordt belangstelling en spanning opgewekt onder consumenten en krijgen fast fashion bedrijven minder snel de kans vroegtijdig de markt te overspoelen met goedkope kopieën. De vier seizoenen als leidraad zou als gevolg hebben dat passende productleveringen meer zouden aanslaan bij de behoeften van consumenten in dat moment.

Coöptatie van Co-ed

Vóór de pandemie waren veel merken en modehuizen al begonnen met experimenteren met gemengde modeshows als alternatief voor de aparte dames en heren shows. Dit concept slaat aan nu ontwerpers de modekalender proberen in te korten met minder tijd kwijt aan het organiseren van meerdere shows voor veelvuldige collecties. Deze benadering sluit tevens aan op de gender neutrale mentaliteit die momenteel heerst.

Duurzame Strategieën

De toevoeging van meer realistische scenario’s en tijdsbestekken aan de kalender zou het mogelijk maken om producten tegen de volle prijs te verkopen door gedwongen kortingen te verminderen. Vraagstukken rond toekomstige verduurzaming van de branche worden tegelijkertijd ook aangepakt. Gecombineerde evenementen en digitale initiatieven die momenteel proefdraaien tijdens grote Fashion Weken verminderen de hoeveelheid tijd, geld en energie die nu nog besteed wordt aan wereldwijde reizen door modeprofessionals, van ontwerpers en merken tot de pers en inkopers.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot het SS20 Early Concept Theme, The Enhanced Essentialist rapport van Trendstop. Klik op de banner voor uw gratis exemplaar.

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode en is bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop

2020-21
Modekalender
Trends
Trendstop