• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Blogs in business: Anouk Bos

Blogs in business: Anouk Bos

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Modebloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 1: Anouk Bos (30) van ‘Anouk Yve’. Zij is oprichter van Creatorsofdesire.com, een bloggernetwerk waar verschillende modebloggers zich bij hebben aangesloten, en tevens runt ze haar eigen modeblog ‘Anouk Yve’.

Hoe ben je ooit begonnen met bloggen?
“Eigenlijk was ‘Creators of Desire’ er eerder dan mijn eigen blog. In 2011 heb ik het platform opgericht. Ik werkte toen als marketing manager voor verschillende tassenmerken, waaronder Bagsac, Brunotti en Quick. Ik was veel in Scandinavië voor mijn werk en daar zag ik dat veel modebloggers zich bij bloggernetwerken aansloten. In Nederland deed niemand dat nog. Ik zag er veel commerciële potentie in; via zo’n netwerk kan je content goed beheren en adverteerders bedienen.”

Hoeveel bezoekers heb je nu?
“Creators of Desire heeft 100.000 bezoekers per maand.”

En wanneer begon je met je eigen blog Anouk Yve?
“Een jaar geleden ben ik mijn eigen blog gestart. Het was een strategische keuze; ik wilde Creators of Desire een gezicht geven en mensen laten weten wie er achter zat.”

Dus eigenlijk ben je meer ondernemer dan blogger?
Lacht: “Ja eigenlijk wel, ik sta aan het hoofd van Creators of Desire. Ik begeleid de bloggers die bij ons zijn aangesloten. Ik denk mee in de koers en de identiteit van een blog en hou ook de statistieken bij. Zo kan ik tegen een blogger zeggen: 'dit soort blogs werken echt goed voor jou.' Verder heb ik ook contact met merken en PR-bureaus en geef ik merken advies over hun strategie en content.“

Hoe werk je met alle merken samen? Gaat dat via contacten van merken zelf of via speciale bureaus?
“Op verschillende manieren. Een groot gedeelte gaat via ad sales agencies, zoals Advice en Blog Today. Daar werken wij zelf veel mee. Daarnaast ga ik ook actief achter kleinere merken aan; zij hebben veel potentie, maar nog geen budget om met zo’n agency te werken. Zoals Didi bijvoorbeeld.”

En op welke manier verdien je daar dan aan?
“We maken bijvoorbeeld de deal dat we een zomercampagne voor ze doen. Zo’n campagne houdt meestal in dat we een reeks outfit posts plaatsen, waarin alle bloggers een look promoten, die ook via social media ondersteund worden. Dat kan in totaal zo’n 5.000 of 10.000 euro opleveren, en soms zelfs 20.000 euro. Verder doen wij ook veel content-verkoop.”

Hoeveel verdien je dan met een blogpost?
“Vooropgesteld: je verdient niet met elke blog geld. Maar de blogs waarmee ik en mijn bloggers geld verdienen worden geschreven op basis van affiliate marketing. Wat je in een blog draagt, daar zet je een link bij, en via een tussenpersoon ontvang je dan een deel van de sales. Dat kan 500 euro of 1.000 euro zijn. Er zijn bloggers die op deze manier 5.000 euro per maand verdienen. Ik ken een blogster die meer dan 300.000 followers op Instagram heeft. Als zij dan een foto met outfit of kledingstuk post, dan levert dat haar veel op. Die doet ’t erg goed.”

En hoe gaat het met je eigen blog Anouk Yve? Kan je daarvan leven?
“Ik kan goed leven van mijn baan als eindbaas van Creators of Desire.”

Hoe beslis je of je met een merk in zee gaat?
“De geloofwaardigheid staat voorop; het merk moet bij mij of mijn bloggers passen. Met welk doel wil een merk met mij samenwerken? Gaat het om naamsbekendheid, content of sales? Als baas van Creators of Desire heb ik daar een eindstem in. Ik ‘deel ook de deals uit’ aan de bloggers.”

Kan je uitleggen wat bij welke blogger past? Welke stijl heeft iedere blog?
“‘Mija’ is heel minimalistisch, clean; zij beheerst de kunst van het weglaten en is goed met basics. ‘Billie Rose’ van Rosanna is een hele persoonlijke blog; het gaat vooral over Amsterdam, een bubbly lifestyle, koffie drinken met vriendinnen, outfits en make-up, dat soort dingen. Sytske’s ‘Connected to Fashion’ is Scandinavisch en minimalistisch. Zij heeft een wat afstandelijkere aanpak; op haar foto’s draait ze haar hoofd naar beneden, waardoor alle aandacht naar de outfit gaat. Daardoor verkoopt ze heel goed. ‘Lella Victoria’ is van onze Britse blogster Daniella, die we ook wel Queen of Layering noemen. Zij kan goed matchen en werkt veel samen met grote merken, evenals Net-à-Porter en The Outnet. ‘Fashion Hoax’ van blogster Lian is ook een persoonlijke blog op een ‘Sex and the City’-achtige manier, die ook inhoudelijk en kritisch kan zijn. Mijn eigen blog ‘Anouk Yve’ is eerlijk, realistisch, zakelijk en volwassen. Het gaat over dure merken, carrièrevrouwen en ondernemen.”

Heb je nog een merk op je verlanglijstje staan? Met wie je graag zou willen samenwerken?
Resoluut: “Chanel! Ik zou dolgraag met Chanel willen samenwerken. Maar die betaalt niet voor content helaas. Maar ik zal ze eens bellen!”

Welke toekomst hebben modebloggers volgens jou?
“De bloggermarkt verandert nu enorm. Modebloggers zijn zich commercieel bewust, ze hebben een groot bereik en zijn bekend met hun invloedkracht. Dat is mooi, maar het maakt de markt ook kapot. Veel modebloggers vind ik niet zo geloofwaardig meer door een overkill aan editorials. Bloggers zijn influentials en van mij mogen ze best iets kritischer zijn.”

Wat is het grootste probleem voor bloggers volgens jou?
“Creativiteit. Het is ontzettend moeilijk om telkens weer met leuke content te komen. Het beste is om een goede niche te zoeken. Je ziet dat veel modebloggers van rond de 30 die al meer dan 5 jaar bezig zijn een volwassenere en zakelijkere niche gaan zoeken die bij hun levensfase hoort. Ze gaan hun business uitbreiden en hun horizon verbreden. Sabrina Meijer van ‘AfterDRK’ richt zich bijvoorbeeld nu op fotografie en Yara Michels heeft nu ‘Chapter Friday’, waarin ze zich ook op het onderwerp ‘carrière’ richt. Verder zie je dat de markt steeds meer professionaliseert en dat de ‘nieuwe generatie modebloggers’ veel beter weet hoe het bloggen werkt.”

Wat kunnen we van Creators of Desire verwachten in 2015?
“In 2015 willen we focussen op onze groei. Verder nemen we ook afscheid van een aantal bloggers, zoals Romy van ‘Bohemian Chic’, zij gaat iets anders doen. We zijn in onderhandeling met twee nieuwe bloggers: eentje uit New York en een meisje uit België. Op dit moment zitten we in een transitiefase; we krijgen in april een nieuwe website.”

De volgende aflevering van ‘Bloggers in business' verschijnt op 23 maart.

Foto 1: Dvora voor British Vogue
Foto 2: Anouk Yve
Foto 3: Anouk Yve, Billie Rose, Connected to Fashion

anouk bos
Blogs in Business
Creators of Desire