• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Belgische consument winkelt het liefst in de binnenstad

Belgische consument winkelt het liefst in de binnenstad

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De opkomst van steeds meer buitenstedelijke winkelcentra in België duidt er wellicht op dat Belgische consumenten tegenwoordig minder graag in de binnensteden winkelen. Toch laat onderzoek van Qrf City Retail zien dat de meerderheid van de Belgen nog steeds liever in de binnenstad dan in de periferie winkelt. Vooral voor kledingaankopen gaan consumenten bij voorkeur naar het stadscentrum.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder ruim 1.300 Belgische consumenten, laat zien dat 45 procent van de ondervraagden de voorkeur geeft aan shoppen in de binnenstad, tegenover de 38 procent die liever naar de stadsranden gaat. Vooral voor aankopen op het gebied van kleding, schoenen en accessoires draagt de binnenstad de voorkeur. Bijna 60 procent geeft aan hiervoor naar het centrum te gaan, tegenover 26 procent die hiervoor naar de buitensteden gaat.

“We zien dat winkelen in de binnenstad aantrekt, omdat het prettig en gezellig is. Dat sluit ook aan bij de artikelen die mensen er kopen,” legt Anneleen Desmyter, CEO van Qrf City Retail uit.

Verder blijkt dat fysiek winkelen het populairst blijft. Slechts 17 procent geeft aan het liefst online te shoppen. Daarbij gaat het vooral om elektronica- en telecomproducten. “Online shopping is aan een inhaalbeweging bezig, maar dat hoeft geen bedreiging te zijn voor winkels. Er liggen veel kansen bij retailers,” aldus Desmyter. Daarnaast blijkt dat online minder wordt gekocht dan offline, namelijk 9 procent tegenover 59 procent.

Volgens Desmyter vloeien online en offline echter steeds meer in elkaar over. “Er liggen heel wat kansen voor het grijpen voor winkeliers in de binnenstad.” Zo is volgens Desmyter het buy online, pick up in stores-concept erg interessant. “Zo heeft de klant alle voordelen van fysiek winkelen: advies krijgen en kleren passen en vermijdt hij het onnodig retourneren achteraf.” Daar worden klanten volgens het onderzoek sowieso meer verleid om iets te kopen dan online.

Beeld: FashionUnited

Binnenstad