• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Anbasja Blanken: “Ik wilde een vrouwelijke en elegante collectie”

Anbasja Blanken: “Ik wilde een vrouwelijke en elegante collectie”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Ze had de nacht ervoor niet geslapen, maar dat was het helemaal waard. Anbasja Blanken straalt na afloop van de uitreiking van de Global Denim Awards. De ontwerpster won de Global Denim Award voor haar collectie in samenwerking met de Italiaanse weverij ITV Denim. Het was een ‘typische Anbasja’ collectie, vol vrouwelijke elementen, parels en glow in the dark details.

“Ik dacht ‘we gaan er gewoon het beste van maken’,” vertelt Blanken lachend na afloop. “Ik zag dit niet aankomen hoor, er waren zoveel goede collecties. Ik dacht ‘kom ik weer aan met mijn tuttige collectie’.” De ontwerpster, die al energiek van zichzelf is, staat bijna te springen in de gang van enthousiasme. “Congrats,” klinkt het rustig. Ineens staat Sam Lambert, jurylid en ontwerper van Art Comes First, naast haar. “Dankjewel! Ik was bang tijdens de jurering, omdat ik geen boek had, daar had ik geen tijd meer voor, ik was alleen maar kleding aan het maken,” roept Blanken uitgelaten. “De passie voor kleding, die was geweldig. Je hebt je passie verkocht,” reageert hij kalm. Ze kan het nog amper geloven. “Ik kon niet slapen vannacht, ik bleef maar naaien. Het moest perfect zijn.” En dat is gelukt. Jurylid Amy Leverton zei bij de bekendmaking van de award winnares: "Anbasja was like a breathe of fresh air."

“Het winnen van deze prijs betekent heel veel voor mij; ik ben net met het label begonnen. Ik hoop dat ik meer gezien ga worden en dat het gaat verkopen, want ik wil het bedrijf goed gaan settelen. Nu heb ik nog een atelier aan huis, maar het zou lekker zijn als dat straks ‘uit huis’ is,” vertelt Blanken. De 10.000 euro gaat ze in haar bedrijf stoppen, voor haar label Ala Blanka.“Ik ga zeker door met ITV Denim, we gaan de collectie uitbreiden voor de nieuwe show van Amsterdam Fashion Week in januari.”

Blanken: “Global Denim Award winnen betekent veel voor mij”

“Ik wilde denim een beetje eleganter en vrouwelijker maken; de luxere kant van denim. Als ik aan denim dacht, dacht ik vaak aan sportief en casual. Ik wilde juist iets anders,” lichtte de ontwerpster al tijdens de persmeeting toe.

Blanken won met een collectie die geïnspireerd was op de diepe oceaan, en dan met name koraal, oftewel ‘bloemen van de zee’. “Sommige koraalkleuren wisselen wanneer het licht veranderd. Dan kan het zelfs luminescent zijn. Wat als mijn denimitems uit zichzelf licht geven?” Om die wens te realiseren produceerde ITV Denim een speciale glow in the dark denim. Export manager Barbara Gnutti: “Het was niet makkelijk, maar we hebben een manier gevonden om lichtgevendheid in de stof te doen.” Ook voorafgaand aan de awardshow was het stressen geblazen. “Backstage moeten er lampen op worden gezet, zodat de items op tijd licht zouden geven. Maar daarna moesten de modellen nog 5 minuten in een donkere gang wachten voor ze op mochten. Het was de vraag of alles licht zou blijven geven,” aldus Blanken.

Het is eigenlijk een wonder dat de collectie op tijd af was, want tijdens de meeting met de pers zaten er nog flink wat naalden in de stukken. “Het is echt veel werk, ik doe dit allemaal zelf met de hand,” zegt Blanken. “Al die koraaldetails, die zet ik er allemaal met de hand op.” De laatste nacht moesten er dus nog flink wat puntjes op de i. Ze wijst naar een broek met gelaagd detail: “Dit is gerafeld, dat is er draadje voor draadje met de hand uitgehaald.” Haar favoriete item is de broek met extreem wijde flared pijpen. “Die is heel vrouwelijk en beweegt heel mooi als je loopt. Heel sierlijk.”

Anbasja Blanken wint derde editie Global Denim Awards

Blanken is in een maand tijd zeker drie keer afgereisd naar ITV Denim, de weverij waar ze mee samenwerkt. De weverij doet al voor de derde keer mee aan de Global Denim Awards en staat bekend als een echt familiebedrijf. Zo worden alle deelnemers een beetje opgenomen in de Gnutti-familie. De Nederlandse Jonathan Christopher werkte in 2014 samen met de weverij en won toen de award-show, hij werkt nog steeds samen met zijn ‘denim familie’. Vorig jaar werd Alexandra Frida, ook afkomstig uit Nederland, aan de Italiaanse weverij gekoppeld. “Samenwerken met een fresh eye is the best,” zegt Gnutti. “Zij zien iets wat wij niet zien.” Ze roemt de creativiteit en positiviteit van Blanken. “Ze is een plezier om mee te werken.”

De catwalkshow werd door meer dan 500 aanwezige denim professionals van over de hele wereld bekeken. Elf samenstellingen van aanstormende designers en premium denimweverijen presenteerden hun capsulecollecties van vijf complete looks tijdens het evenement in de Hallen Studio's in Amsterdam. Ze werden beoordeeld door een internationaal panel van denim experts bestaande uit Amy Leverton (auteur van het boek Denim Dudes), duo Art Comes First bestaande uit designer Sam Lambert en stylist Shaka Maidoh, Kelly Harrington (ontwerper en trend forecaster) en Alex Jaspers (Global Sales Director van Scotch & Soda). Uniek design, innovatie, vakmanschap en duurzaamheid speelden een doorslaggevende rol voor de selectie van de winnende capsulecollectie. Denimweverij Arvind uit India sleepte de Honorable Best Fabric Award in de wacht; een prijs die kan worden gezien als erkenning voor het gebruik van innovatieve stoffen door de weverij.

In oktober, de maand waarin denimbeurs Kingpins en de Global Denim Awards plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Beeld: Team Peter Stigter, Facebook Global Denim Awards

Anbasja Blanken
Denim
Global Denim Awards