• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Amerikaanse verkiezingsuitslag: gevolgen en reacties uit de modewereld

Amerikaanse verkiezingsuitslag: gevolgen en reacties uit de modewereld

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Donald Trump is verkozen tot de nieuwe president van de Verenigde Staten. Na een zinderende verkiezingsnacht vol uitslagen versloeg hij Hillary Clinton in de race naar het Witte Huis. Wat betekent zijn aanstelling als de nieuwe president en de machtigste man ter wereld voor de mode-industrie?

Als Donald Trump zich aan zijn beloftes gaat houden, die hij tijdens zijn verkiezingscampagne deed, zouden luxeretailers het nog wel eens lastig kunnen krijgen. In zijn campagne liet hij duidelijk weten een nationale focus te hebben. "Sinds Trump fan lijkt te zijn van alles wat voor of in Amerika gebeurt, zullen Europese luxelabels een uitdagende tijd tegemoet gaan met oplopende tarieven voor buitenlandse goederen, die indirect zullen resulteren in een grote daling in de Amerikaanse omzet van deze merken," stelt Ambika Zutshi, CEO van Fashionbi in Milaan, tegenover Luxury Daily. Aan de andere kant zal Trump ook belastingen gaan afschaffen, dus wellicht dat er weer een stijgende lijn zal komen als de koopkracht van de Amerikanen toeneemt, beredeneert Zutshi.

Trump was tijdens zijn campagne fel tegen vrije handel, hoewel de Republikeinen daar wel achter stonden. De nieuwe president stelt dat dit 'oneerlijke deals' zijn en beloofde eerder hoge tarieven in te voeren op goederen die de Verenigde Staten tegenkomen. Het handelsverdrag Trans-Pacific Partnership, waar onder meer Australië, Canada, Japan en Mexico in zijn opgenomen, kon op stevige woorden van Trump rekenen.

Wat gebeurt er in de luxe-industrie met Donald Trump als president VS?

Als handelsverdragen veranderen, zal dat gevolgen hebben voor de luxe-industrie. De meeste producten worden op specifieke locaties geproduceerd en worden vervolgens wereldwijd geëxporteerd. Denk bijvoorbeeld aan de ateliers van Hermès in Frankrijk of een Italiaans tassenlabel. Zulke productielocaties kunnen niet verhuisd worden naar de Verenigde Staten om extra kosten te drukken, zonder in te boeten op kwaliteit of positie.

Met stijgende invoertarieven zullen de prijzen van de luxegoederen ongetwijfeld gaan stijgen. Tevens zal het moeilijker worden om de grondstoffen voor de goederen te verkrijgen, hetgeen gevolgen heeft voor de hele internationale supply chain. Volgens Zutshi kan het niet anders dan dat 'Amerikaanse luxebedrijven stoppen met producties in China of Mexico'. "Het lijkt erop alsof de meeste merken hun product vanuit het thuisland zullen gaan maken, wat zal leiden tot een stijging van kosten voor het bedrijf en dat zal de uiteindelijke prijs van de goederen naar een nieuw level tillen," zegt de CEO tegenover Luxury Daily. Ze stelt dat het 'een ramp voor de luxesector wordt', zeker omdat de meeste labels in Europa worden geproduceerd. De omzet uit toerisme zal eveneens negatieve impact kunnen ondervinden van de nieuwe koers van Trump.

Er is echter ook een positieve impact te voorspellen. Marie Driscoll, CEO en chief consultant van Driscoll Advisors, New York, stelt dat de vraag om luxemerken wel eens zou kunnen toenemen, vooral bij de merken die een imago van welvaren en trots hebben. "Merken die communiceren 'ik ben rijk en ik ben gearriveerd'," licht Driscoll toe aan Luxury Daily. Consumenten die een stijgende koopkracht verwachten, zullen zichzelf meer cadeau doen - zeker in het feestseizoen dat bijna aanbreekt. "De feestdagen kunnen een toename zien in self-gifting en een verschuiving naar luxe producten verwachten, waar de Amerikaanse middenklasse sinds de Grote Recessie voorzichtig koopgedrag vertoonde."

Modewereld reageert op overwinning Donald Trump

Een groot aantal ontwerpers en andere bekenden uit de modewereld gaven na de uitslag hun reactie op de verkiezingsuitslag. FashionUnited geeft een overzicht.

Zac Posen:

Alber Elbaz:

Bella Hadid:

Ronald van der Kemp:

Joline Jolink:

Speechless #blackday #history #usa #trump #nooooooooooooooooooooooooooo

Een foto die is geplaatst door Joline Jolink (@joline_jolink) op

Kisses iv

Een foto die is geplaatst door Inezandvinoodh (@inezandvinoodh) op

Beeld: Facebook Donald Trump, Facebook Chanel, Facebook Prada, Facebook Chanel, Facebook Louis Vuitton

luxe industrie
modewereld
Verenigde Staten