• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • 11x Dit moet je weten over Milaan Fashion Week S/S 2016

11x Dit moet je weten over Milaan Fashion Week S/S 2016

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Giorgio Armani, van oudsher hekkensluiter van Milaan Fashion Week, heeft de poort nog niet achter zich dichtgetrokken of het modecircus is alweer neergestreken in Parijs. Daarom zet FashionUnited nog snel de 11 belangrijkste wetenswaardigheden van MFW op een rij.

1. Creatief directeur Alessandro Michele van Gucci is de nieuwe held

De belangstelling voor het Italiaanse modehuis Gucci was de afgelopen jaren vrijwel verdampt, maar sinds het debuut van creatief directeur Alessandro Michele is een entreebewijs voor de show weer een hot ticket. Zes maanden geleden werden Gucci's harige schoenen nog wat lacherig ontvangen, maar Michele lacht het laatst want de bontgevoerde slofjes vliegen de winkels uit en waren ook bij het publiek van de show vorige week in Milaan, aan talloze voeten te zien. Met zijn tweede collectie borduurde Michele voort op het geek chic pad dat hij in maart is ingeslagen. Hij presenteert excentrieke kleren die zo uit oma’s verkleedkist lijken te komen, gedragen door jonge meisjes en afgestyled met nerdy brillen en een baret op het hoofd.

2. Het was rotweer

Milaan Fashion Week 2015 ging van start in de stortregen en het was onverwacht fris in de Italiaanse modestad. Lastig. Enerzijds omdat het reizende modecircus, dat al ruim twee weken onderweg is, daar met inpakken niet echt op gerekend had. Anderzijds omdat veel presentaties en borrels in Milaan - deels - in de open lucht plaatsvinden. Zo kwam het publiek bij Gucci druipend binnen, geen ideale situatie om je op zomermode te concentreren.

Foto: nowfashion

3. Maar het gaat wel goed met de Italiaanse mode

De Italiaanse Camera della Moda verwacht dat de export van kleding en textiel in 2015 met 5,5 procent zal groeien vergeleken met vorig jaar. Hoewel de verkoop van luxegoederen in China dit jaar is afgevlakt, heeft Italië geprofiteerd van de sterke koers van de dollar en hernieuwd vertrouwen onder Europese en Amerikaanse consumenten. Giuseppe Angiolini, voorzitter van de Italiaanse inkopersorganisatie, zei in een reactie tegen het Franse persbureau AFP: "Je kunt het geen herstel meer noemen, het is een wederopstanding! Twee jaar geleden had iedereen z'n buik vol van mode. Nu keert het enthousiasme en de gretigheid terug.”

4. Robots op de catwalk bij Phillip Plein

De eerste prijs voor meest futuristische catwalk gaat naar de Duitse ontwerper Phillip Plein. Plein nam voor de enscenering van zijn presentatie in Milaan Etienne Russo in de arm, die ook de spectaculaire presentaties van Chanel uitdenkt. Imposante robotarmen deelden accessoires uit aan modellen die voorbij kwamen op een lopende band. Anno 2015 is een show geen modeshow zonder artiesten, dus zong Courtney Love een liedje temidden van rondvliegende drones en swingende robots die voor de gelegenheid ook drums en gitaar bespeelden.

5. Minimalisme maakt plaats voor keurrijk en druk

Als het aan de Italiaanse modehuizen ligt is het einde van het minimalisme in zicht. Nu is zomermode vanzelfsprekend kleurrijker dan de collecties voor de herfst en winterseizoenen en worden in Milaan sowieso de meest uitbundige collecties getoond, maar als zelfs Tod’s met versierde loafers komt dan is er geen ontkomen meer aan.

6. Strepen

Strepen vieren hoogtij in Milaan. Van links naar rechts: MaxMara, Dolce & Gabbana en Prada.

7. Debuut van Peter Dundas voor Roberto Cavalli

Debuutshows krijgen meestal veel aandacht, zeker wanneer het bekende namen betreft. Peter Dundas voor Roberto Cavalli is extra interessant, omdat de naamgever van het huis dit jaar op 74-jarige leeftijd voor het eerst een stap terug deed en zijn voormalig assistent (Dundas werkte van 2002 tot 2005 voor Cavalli) het creatieve roer gaf. Peter Dundas deed ervaring op bij Jean Paul Gaultier en Christian Lacroix en is verantwoordelijk voor de frisse wind bij Emilio Pucci. Nu hoopt Cavalli dat hij voor dat huis hetzelfde kan doen. Dundas’ debuut is goed ontvangen, maar was geen grote verrassing. Enerzijds refereert de nieuwe zomercollectie nog sterk aan het Roberto Cavalli van weleer, d.w.z. veel bling en dierenprints, anderzijds wordt een verjonging en modernisering zichtbaar en dat was hard nodig.

8. Gelato

Wie denkt dat modeprofessionals leven op sla blaadjes heeft het mis. Een maand met werkdagen van 09.00 tot middernacht, gemiddeld 3 shows en 4 showroombezoeken per dag, vergt uithoudingsvermogen en goed eten. En af en toe een ijsje.

The sweetest thing: a gelato break with @dellacqua @fondazioneprada's Bar Luce.

Een foto die is geplaatst door Eva Chen (@evachen212) op

9. Graatmager

Wat voor modeprofessionals geldt, geldt niet voor (alle) professionele modellen. Snoepen is eerder uitzondering dan regel bij hen. Hoewel de roep om meer diversiteit en gezond uitziende (lees: niet graatmagere) modellen groeit, lijken modehuizen in Milaan de memo niet te hebben ontvangen. Bij o.a. Roberto Cavalli, Salvatore Ferragamo, Versace, Blumarine, Prada en Emilio Pucci liepen (te) dunne meisjes mee.

10. Geschienis als inspiratiebron

Alessandro Michele gebruikte thema’s en landkaarten uit het werk van de zeventiende eeuwse Franse filosofe Madeleine de Scudéry voor de Gucci zomercollectie. Bij Fendi brachten de hooggesloten bloeses en volumineuse mouwen het Tudor tijdperk van Hendrik VIII in herinnering.

11. MFW had ook een Nederlands tintje

De nieuwe Victoria Beckham is ze niet. Winonah de Jong, echtgenote van voetballer Nigel de Jong, is de eerste om het toe te geven. Maar ambities in die richting heeft ze wel. De Jong presenteerde in Milaan een eigen modecollectie: 'Winonah'. In haar eigen woorden: "Een womenswear prêt-à-portermerk waar kwaliteit centraal staat. Clean en tijdloos qua esthetiek, maar altijd met respect voor de vrouwelijke vorm. Met de beste Italiaanse leveranciers en vakmanschap, echt ‘made in Italy', dus."

Gucci
MFW
Milan Fashion Week