11x Dit je moet weten over Londen Fashion Week
bezig met laden...
De modekaravaan is alweer doorgereisd naar Milaan, na 5 dagen modegeweld in Londen. Het was de 62e editie van het mode-evenement, dat deze keer 52 catwalkshows en 5.000 bezoekers telde. FashionUnited blikt nog even terug en zet de belangrijkste gebeurtenissen voor je op een rijtje.
1. Nieuwe locatie: mooie plek maar niet zo praktischHet nieuwe centrum van Londen Fashion Week, Brewer Street Car Park in Soho, was het gesprek van de week: lovende reacties op de locatie, minder lovende reacties op de files en de grote drommen mensen die rondhingen in de kleine straatjes. Ook waren er vraagtekens bij het feit dat Londen zichzelf als modestad presenteerde in een parkeergarage, hoewel het een art deco gebouw betreft en geregistreerd staat als een monument. Naar het schijnt is Soho Car Park de op twee na oudste parkeergarage, maar daar hadden de fashionista’s met killerheels weinig boodschap aan. Over een ding waren de lovers en haters het wel eens; een ommezwaai naar een nieuwe locatie was meer dan nodig. De mode leeft meer dan ooit en met al het jonge talent staat Londen weer helemaal op de kaart als het creatiefste en coolste zusje van de andere fashionweeks. De nieuwe omgeving brengt de shows dichter naar de retail, liet Caroline Rush, de British Fashion Council chief weten.
Wie een beetje indrukwekkende catwalkshow wilde geven, had ook een bijpassende locatie uitgezocht. Henry Holland showde zijn collectie met safari-invloeden en neonkleuren in de Collins Music Hall, terwijl Erdem een stuk trainrails naar het podium bracht in het King’s Cross theater. Christopher Kan maakte indruk met een 360 graden uitzicht over de stad in het prachtige Sky Garden. Wie ook voor een ronde presentatie ging was Preen, die het ronde atrium van het stadhuis op de Londense South Bank had gekozen. Julien MacDonald had de grootste vleesmarkt van Groot-Brittannië uitgekozen om diens glamoureuze collectie te presenteren.
3. Jong en vernieuwend talent: Molly Goddard, Clio Peppiat, HindmarchDe aanstormende talenten van deze LFW-editie waren Molly Goddard, Clio Peppiatt en Anya Hindmarch. Goddard maakte indruk met haar ontwerpen vol volume en humor, waarbij de modellen in een rij opgesteld stonden en sandwiches smeerden, gehuld in tule. Peppiat presenteerde een futuristische Barbie-look, met modellen die prints met wapens en sterren droegen. Hindmarch gooide het over een andere boeg en bracht een hommage aan high street mode met logo’s als die van John Lewis, Mothercar, Nationwise en WHSmith’s Seventies-embleem op de handtassen. De ontwerpen werden geshowd op een reflecterende caleidoscopische catwalk.
Creatief directeur Christopher Bailey liet bij de catwalkshow van Burberry weten dat de seizoenscollecties verleden tijd zijn. “De seizoenen zijn voorbij,” zei hij. De items van SS16 kunnen nu al online worden gekocht. De collectie, die ‘Functionregalia’ heet, kan het hele jaar door gedragen worden en kenmerkte zich door lange mouwen en veel zwart. Modellen gingen de catwalk op gehuld in luchtige zwarte jurken met rugzakken, en de bijbehorende jassen maakten deze collectie alle-seizoenen-proof. Er waren veel gothic, nineties en militaire invloeden terug te vinden in de collectie.
5. Debuut van Emma HillLonden Fashion Week was ook het debuut voor Emma Hill, de voormalig creatief directeur bij Mulberry, die haar nieuwe label Hill & Friends lanceerde. De ontwerpster presenteerde haar roze –en suikerzoete- collectie aan een geselecteerd groepje journalisten tijdens een ontbijt, waarbij piccolo’s de handtassen op zilveren schalen serveerden, terwijl het Muppets-nummer ‘Life’s a happy song’ klonk. De collectie zelf was niet baanbrekend, de stijlen deden erg denken aan haar ontwerpen uit de Mulberry-tijd, zij het met een update. Het verschil is waarschijnlijk de prijs; de collectie begint bij 495 pond, met de meeste ontwerpen onder de 1.000 pond.
6. Opvallende shows: Burberry Prorsum, JW Anderson en Roksanda
Over welke shows werd nog lang nagepraat? Allereerst Burberry Prorsum, die een casual en jeugdige look presenteerde, maar wel met een dramatisch tintje dankzij de cape. JW Anderson bracht een ode aan de jaren tachtig met pop art prints die deden denken aan de iconische motieven van Keith Haring. Ook Roksanda had een indrukwekkende show; zij presenteerde haar kenmerkende uitlopende mouwen en ging voor een romantische stijl. Er waren gele jurken met ontelbare laagjes van organza zijde, die met precisie gesneden waren in nieuwe geometrische vormen.
De prijs voor hottest party in town ging naar Donatella Versace, die na haar Versus-show een feest gaf waar vrijwel iedereen die er toe deed bij wilde zijn, met enorme menigte voor de deur als gevolg. Het festijn werd muzikaal omlijst met artiesten als The Howling Bells, The Strypes en DJ Issac Ferry. Het gezelschap werd voorzien van cocktails in flesjes met Versus-logo en mini-hamburgers.
8. Weer diversiteit op de catwalkNet als tijdens de New York Fashion Week werd er in Londen aandacht besteed aan de diversiteit in modeland. De paralympische atlete Stefanie Reid, opende de show van Lenie Boya in het Charing Cross hotel. Er werd speciaal voor haar een bijzonder prothese ontworpen, die deed denken aan een kroonluchter.
9. Trend: VictoriaansRuches, smocking, kant, hoge kragen… Londen was in de ban van het Victoriaanse tijdperk. De trend was er vorig seizoen ook al, maar vierde nu nog steeds hoogtij op de catwalk. Onder andere gezien bij JW Anderson, Simone Rocha, Giles, Erdem en Mother of Pearls. Ook de stof chintz met klaprozenprint, eveneens geleend uit de Victoriaanse tijd, werd meerdere malen op de catwalk gespot; Markus Lupfer, Vivienne Westwood Red Label, Topshop Unique, Emilia Wickstead, en Bora Aksu waagden zich allemaal aan deze stof met kenmerkende print.
Hoewel de jaren zeventig-trend in de winkels hoogtij viert, kijken ontwerpers alweer verder en zijn de jaren negentig momenteel bron van inspiratie. Maar eigenlijk zijn de jaren negentig in Londen nooit weggeweest. Jonathan Saunders bracht bijvoorbeeld een mix van grafische strepen en de bekende asymmetrische mouw naar de catwalk. Ook was de tweekleurige slip on dress met spaghettibandjes veelvuldig terug te vinden op de catwalk, zowel bij Saunders als bij Paul Smith en Roksanda. Verder waren er grunge en hoogglans metallics terug te vinden op de catwalk. De jaren negentig-trend werden onder meer opgepakt door Christopher Kane, Mary Katrantzou en Preen.
11. Trend: mouwen
Een van de meest in het oog springende trends was de variatie in mouwen. JW Anderson ging voor een over de top grote pofmouw en Roksanda Illinic en MM6 stuurden de modellen met klokmouwen de catwalk op. Erdem kwam met de virago sleeve, die met verschillende klokkende laagjes herinnerde aan de zeventiende en achttiende eeuw, toen onder andere Marie Antoinette ze droeg.