• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Wie is Chloé’s creatief directeur Chemana Kamali?

Wie is Chloé’s creatief directeur Chemana Kamali?

Door Jule Scott

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Chemena Kamali, de nieuwe creatief directeur van Chloé. Credits: Chloé, foto gemaakt door David Sims.

Voor Chemena Kamali betekent de benoeming tot creatief directeur van Chloé een terugkeer naar haar moderoots. Maar wie is de kersverse ontwerpster van het Franse luxe modehuis die in de voetsporen treedt van Gabriela Hearst?

De naam Kamali was voor de meeste mensen waarschijnlijk niet direct een begrip voor haar benoeming op maandag, maar de 41-jarige ontwerpster uit Düsseldorf (Duitsland) werkt al meer dan 20 jaar achter de schermen van verschillende gerenommeerde modehuizen.

De keuze voor ontwerpers als Kamali, die haar vaardigheden tot nu toe vooral in stilte heeft getoond, wint momenteel aan aantrekkingskracht in de modewereld. De laatste jaren lijken grote luxe modemerken - met uitzondering van Pharrell Williams bij Louis Vuitton - steeds minder geneigd om al gevestigde ontwerpers in dienst te nemen. De tactiek om de weg vrij te maken voor talenten uit hun eigen gelederen of veelbelovende ontwerpdirecteuren van andere merken blijkt momenteel succesvol, zoals het geval was met onder andere Matthieu Blazy bij Bottega Veneta, Sabato De Sarno bij Gucci of Peter Hawkings bij Tom Ford. Seán McGirr is een ander recent voorbeeld van een nieuwkomer naast Kamali. De onlangs benoemde opvolger van Sarah Burton als creatief directeur van Alexander McQueen heeft tot nu toe vooral achter de schermen gewerkt.

Van Trier, via Londen naar Parijs

Zowel Kamali als McGirr studeerden aan de Central Saint Martins modeschool in Londen bij wijlen professor Louise Wilson, een drijvende kracht en mentor van vele Engelse modeontwerpers, zoals Alexander McQueen en Phoebe Philo.

Kamali's modetraject begon echter in Duitsland, waar ze modeontwerp studeerde aan de Trier University of Applied Sciences, volgens het vaktijdschrift WWD. Dit werd gevolgd door een eerste en duidelijk vormende periode bij Chloé onder toenmalig creatief directeur Philo, die van 2001 tot 2006 aan het roer stond van het Franse modehuis, voordat Kamali in 2007 cum laude afstudeerde aan Central Saint Martens met een Master in Fashion Design. Stages bij luxe modemerk Alberta Ferretti en Strenesse volgden in de loop der jaren, voor haar eerste terugkeer naar Chloé in 2013 - dit keer als design director tijdens Clare Waight Kellers tijd als creatief directeur.

Het is onduidelijk wanneer Kamali Chloé voor de tweede keer verliet, maar het was de Duitse ontwerpster die, samen met ontwerper Lucio Finale, toenmalig creatief directeur Alber Elbaz verving voor de herfst/winter 2016 collectie bij luxe modehuis Lanvin. Kort daarna trad ze in dienst bij Saint Laurent als Women's Ready to Wear design director naast de toen net benoemde creative director Anthony Vaccarello. Eerder dit jaar verhuisde de ontwerpster naar Los Angeles om het denimmerk Frame te ondersteunen als creatief adviseur voor de herfst/wintercollectie 2023.

Nu is de ontwerper terug in Parijs, en dat is niet zo verwonderlijk, want het gerucht ging dat Kamali de eerste keuze was voor de rol van creatief directeur bij Chloé, nog voor het officiële vertrek van Hearst. Sinds juli circuleerden er op initiatief van het vakblad Business of Fashion berichten over een parallelle ontwerpstudio onder leiding van Kamali bij het Franse luxemerk, ook al was het op dat moment nog onduidelijk of dit daadwerkelijk wees op het vertrek van Hearst. Voor de creative director-designate lijkt haar terugkeer echter zowel natuurlijk als een absolute aangelegenheid van het hart. "Mijn hart heeft altijd bij Chloé gelegen", zei Kamali maandag in een verklaring. "Al sinds ik meer dan 20 jaar geleden door de deuren stapte. Terugkomen voelt natuurlijk en heel persoonlijk."

Chloé blijft zich richten op de stem van vrouwen in de industrie

De benoeming van Kamali voegt zich niet alleen bij de huidige voorkeurskeuze van verborgen talent, maar draagt ook bij aan het eeuwige debat over de mode-industrie die gedomineerd wordt door mannelijke ontwerpers, vooral gezien de geschiedenis van hen die vooral prêt-à-porter collecties voor vrouwen ontwerpen.

Hoewel de ontwerpstudio's van industriereuzen als Chanel en Dior momenteel worden geleid door vrouwen, met Virginie Viard en Maria Grazia Chiuri, is het aantal vrouwelijke creatieve directeuren opvallend dun gezaaid. Het is dan ook geen wonder dat de benoeming van McGirr als opvolger van Sarah Burton bij Alexander McQueen tot een verhit debat in de mode-industrie leidde, want met hem zijn alle creatieve topposities bij McQueen's moederbedrijf Kering, dat ook eigenaar is van onder andere Gucci, Givenchy en Saint Laurent, nu in handen van blanke mannen.

Daarentegen wordt Chloé al sinds de oprichting door Gaby Aghion in 1952 geleid door vrouwen - met een paar, maar des te beroemdere, uitzonderingen zoals Karl Lagerfeld. Deze vrouwen, waaronder Aghion, Philo, Hearst, Keller en Stella McCartney, worden gevierd in de tentoonstelling "Mood of the Moment: Gaby Aghion and the House of Chloé" in het Jewish Museum in New York, die op 13 oktober opengaat.

De mode-industrie zal iets langer moeten wachten om een eerste glimp op te vangen van Kamali's visie voor Chloé. Haar eerste collectie voor de herfst zal in januari worden onthuld, voor het debuut op de catwalk voor de herfst/winter van 2024 in februari. Chloé CEO Riccardo Bellini is echter nu al optimistisch: "Chemena's visie, geïnspireerd door haar liefde voor het merk, zal echt het unieke DNA van Chloé vieren. Chemena is zowel de creatief directeur van Chloé als de belichaming van de geest van Chloé."

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.DE. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.

Lees ook:
Chloé