• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Tod’s benoemt Walter Chiapponi als creatief directeur

Tod’s benoemt Walter Chiapponi als creatief directeur

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Tod’s Group heeft Walter Chiapponi benoemd als creatief directeur van de dames- en herencollecties van het merk. Chiapponi maakt met de herfst/winter 2020/21 collectie, die vanaf volgend jaar herfst in de winkel ligt, zijn debuut. Dat maakt het Italiaanse luxe modeconcern in een persbericht bekend.

”Walter Chiapponi is een getalenteerde Italiaanse creatieveling die goed weet de Italiaanse lifestyle van Tod’s met een vleugje moderniteit te combineren, zonder de hoogwaardige kwaliteit en vakmanschap die het DNA van het merk zijn, uit het oog te verliezen. Ik verwelkom hem en wens hem sterkte toe in zijn nieuwe functie,” zegt groepsvoorzitter Diego Della Valle in het persbericht.

Chiapponi werd in 1978 in Milaan geboren en studeerde aan de European Institute of Design. Aan het einde van de jaren negentig maakte hij zijn modedebuut. Na een tijd voor Givenchy in Parijs te hebben gewerkt, keerde hij in 2007 terug naar Italië, waar hij voor luxe merken als Valentino, Gucci, Miu Miu en tenslotte Bottega Veneta werkte. Bij Bottega Veneta werkte hij nauw samen met voormalig creatief directeur Tomas Maier.

Chiapponi noemt het “een grote eer om voor deze groep te werken." "Ik ben trots om bij te mogen dragen aan de ontwikkeling van deze Italiaanse lifestyle, wat ook een uitdaging is,” laat de ontwerper weten.

Nieuwe strategie

Als onderdeel van een grotere herstructurering startte Della Valle vorig jaar met het implementeren van verandering binnen de directie van Tod’s. Carlo Alberto Beretta, voormalig topman van Bottega Veneta, werd afgelopen februari benoemd als algemeen directeur van Tod’s en haalde Chiapponi hoogstwaarschijnlijk binnen.

Della Valle heeft bij de implementatie van de nieuwe strategie een nieuw businessmodel gelanceerd waarbij de focus meer kwam te liggen op zichtbaarheid van de merken, met strategische samenwerkingen en capsulecollectie lanceringen die een jonger publiek moeten aanspreken. Met Tod’s Factory, een verwijzing naar Andy Warhol, introduceerde het merk een capsulecollectie van accessoires ontworpen door Alber Elbaz, die afgelopen zomer gelanceerd werd. Een samenwerking met Alessandro Dell’Acqua ging daaraan vooraf.

De damescollectie van Tod’s heeft echter sinds 2016 geen creatief directeur meer gehad. Toen Alessandra Facchinetti in 2016 het merk verliet, nam het ontwerpteam het van haar over. Afgelopen zomer stapte Andrea Incontri op na vijf jaar als creatief hoofd van de herencollecties.

De vele veranderingen en investeringen hebben de winst van het luxeconcern gedrukt. In het eerste halfjaar van het lopende boekjaar daalden de winstcijfers van de groep naar een verlies van 6 miljoen euro. De omzet daalde met 4,7 procent.

Foto: via Tod’s

Tod’s
Walter Chiapponi