Justin O’Shea alweer weg bij Brioni

Creatief directeur Justin O’Shea verlaat het modehuis Brioni. Hij werkte er pas sinds maart van dit jaar. Dat meldt Business of Fashion.

De herfst-/wintercollectie 2017/2018 van Brioni zal gepresenteerd worden in de showroom van het modehuis in Milaan, in november. Er zal geen catwalkshow plaatsvinden.

In een statement aan de media dankt CEO van Brioni Gianluca Flore O’Shea voor zijn samenwerking. “De strategie van de revitalisering van Brioni startte begin dit jaar en de implementatie zal voortgezet worden in een langetermijnplan, om het merk verder te ontwikkelen tot leider van de luxe menswear categorie,” laat het modehuis weten.

O’Shea werd in maart door Kering gepresenteerd als de nieuwe creatief directeur van Brioni. Dat was opvallend, want de Australiër had geen achtergrond als ontwerper en was hiervoor global fashion director at Mytheresa.com. Bij Brioni volgde hij Brendan Mullane op en was hij verantwoordelijk voor de collecties en het imago van het modehuis. Onder O’Shea’s leiding maakte het modehuis een grote draai; het merk werd met behulp van een nieuw winkelconcept geherpositioneerd. Het logo veranderde in een gothic-achtig lettertype en ook werden de campagnes ondersteund met muziek van Metallica en Queen’s Bohemian Rhapsody.

”Uitdagende grenzen zijn altijd al het DNA van Brioni geweest en deze keuze bevestigt dat nog eens,” motiveerde CEO Flore O’Shea’s aanstelling tegenover Business Of Fashion. “Justin kwam al snel naar voren als beste keuze voor de creatieve directie van het merk, omdat hij duidelijk inzicht heeft in het erfgoed van het bedrijf en een assertieve aanpak in het versterken van onze kernwaarden toont.” Grita Loebsack, CEO van Kering’s luxe couture- en lederwarenmerken divisie, bevestigde: “Een ongebruikelijk keuze, maar Justin heeft een holistische aanpak en sterk zakelijk inzicht. Ik denk dat zijn visie een kenmerkende signatuur toevoegt aan het modehuis.”

O’Shea liet eerder weten ´gefascineerd te zijn door het unieke en rijke erfgoed van Brioni’. “Dit modehuis heeft alle stukjes van de puzzel - het vakmanschap, de kwaliteit en het ongelooflijke archief. Ik sta te popelen om al deze elementen te herinterpreteren en deze relevant te maken voor de moderne klant,” zei hij destijds.

The @brioni_official coffin.

Een foto die door justinoshea is geplaatst op

Creatief directeur Justin O’Shea vertrekt na half jaar bij Brioni

De Australische O’Shea werkte sinds 2009 bij de Duitse online luxeretailer MyTheresa, dat in 2014 werd overgenomen door Neiman Marcus. In januari van dit jaar promoveerde O’Shea van global buying director tot global fashion director, maar eerder deze maand liep zijn contract bij MyTheresa af. Eerder werkte O’Shea ook als inkoper voor Al Ostoura, een luxe retailer in Koeweit.

Brioni, dat in 1945 werd opgericht, kampt al jaren met een verminderde omzet. Het modehuis kondigde daarom eerder een grootschalig herstructureringsplan aan, waarbij een derde van de banen, zo’n 1.200 in totaal, wordt geschrapt. Met O’Shea als nieuwe creatief directeur hoopte Brioni de omzet weer te kunnen opdrijven.

Beeld: Brioni

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN