Jaaroverzicht: 2018 was het jaar van deze modemensen

Voor een aantal mensen uit de internationale modeindustrie was 2018 een speciaal jaar.

Virgil Abloh

Kon 2018 nog beter voor Virgil Abloh? Zijn label Off-White was een van de meest populaire merken van 2018, wat resulteerde in samenwerkingen met grote namen - al dan niet modegerelateerd. Hij sloeg de handen ineen met Rimowe, Ssense, Nike, TheDoubleF, Ikea, Moët & Chandon en Evian in de afgelopen twaalf maanden. En niet te vergeten zijn aanstelling bij Louis Vuitton als creatief directeur herenmode. De Louis Vuitton debuutshow met regenboogkleuren thema roerde zijn voormalig mentor, Kanye West tot tranen. We verwachten in 2019 nog meer van Abloh te zullen horen.

Meer weten over Virgil Abloh? Navigeer dan de interactieve tijdlijn. Gebruik de pijlen of klik op een specifiek moment in de grijze tijdbalk.

Jaaroverzicht: 2018 was het jaar van deze modemensen

Stella McCartney

Voor Stella McCartney was het een jaar vol met mijlpalen. Nadat ze haar label in maart terugkocht van Kering, werd haar gelijknamige merk bekender dan ooit tevoren, omdat zij Meghan Markle’s tweede bruidsjurk voor de receptie ontwierp . De japon kon op veel lof rekenen. McCartney bracht commerciele ‘replica’s’ van de bruidsjurk op de markt, en lanceerde daarna een een bruidscollectie. In 2018 opende McCartney ook een nieuw vlaggenschip op Old Bond Street, een van de meest prestigieuze retaillocaties in Londen. Ook lanceerde de Britse modeontwerpster in samenwerking met de Verenigde Naties de ‘Fashion Industry Charter for Climate Action’ om actie te ondernemen voor het milieu.

Jaaroverzicht: 2018 was het jaar van deze modemensen

Botter van Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh

Een goed jaar voor Botter en de carrière van het duo achter het modemerk, Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh. Botter snijdt in de collecties hedendaagse thema’s aan zoals bijvoorbeeld milieuverontreiniging. In maart slepen de ontwerpers de Première Vision Grand Prize in ontvangst tijdens het 33e Hyères festival. Diezelfde maand was Botter ook finalist van de LVMH Prize 2018. In augustus wordt bekend dat Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh de creatieve leiding van de damesmode ready-to-wear lijn bij het Franse modehuis Nina Ricci overnemen . De eerste collectie van het duo wordt gepresenteerd tijdens het pre-fall 2019 seizoen.

Jaaroverzicht: 2018 was het jaar van deze modemensen

Botter portretfoto. Credit: The Woolmark Company x Festival Hyeres.

Jaaroverzicht: 2018 was het jaar van deze modemensen

Rihanna

Rihanna domineert de muzieklijsten, maar dit jaar heeft de popster zich ook in de kijker gespeeld als getalenteerde ondernemer. Na het succes van haar cosmeticalijn, Fenty Beauty, die zich onderscheid door het gebruik van een breed scala (foundation)kleuren, heeft Rihanna een lingeriemerk genaamd Savage x Fenty gelanceerd. Het was direct een succes; op de lanceringsdag stonden klanten uren in de ‘virtuele rij’ om toegang tot de website te krijgen. Het merk showde op de lente/zomer 2019 editie van de New York Fashion Week. En we noemen ook nog even de Maison Margiela outfit, geïnspireerd op de paus, waarmee Rihanna de loper van het Met Gala verschijnt. Misschien wel een van de meest memorable outfits die avond.

Zeynep Dag

Zeynep Dağ, ontwerpster en eigenaresse van het schoenenmerk Alzúarr, maakt internationale furore met haar exclusieve handgemaakte schoenen. Beroemdheden als Naomi Campbell en Rihanna rekent zij tot haar klanten. In november werd Dag uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’ door de businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland. "Zakenvrouw van het jaar kun je pas worden bij een jaaromzet vanaf 2,5 miljoen. Zo ver ben ik nog niet, hoewel het heel goed gaat. Afgelopen jaar had ik een omzetgroei van 116 procent. Als het zo doorgaat heb ik in 2021 een miljoenenbedrijf", zegt Dag destijds tegen het Eindhovens Dagblad. Er is meer goed nieuws, zo meldt Trouw op 22 december. Dag heeft een miljoenencontract met Mexx afgesloten.

Alessandro Michele

Onder leiding van Alessandro Michele is Gucci Kering’s best presterende merk geworden. Terwijl investeerders denken het merk niet zo groot kan blijven, blijft Gucci’s vintage, geek chic stijl overminderd populair, vooral onder millennials. In december wordt het Italiaanse luxemerk uitgeroepen tot ‘merk van het jaar’ tijdens The Fashion Awards 2018. En nu verkent Michele’s creativiteit nieuw terrein: hij ontwierp de podiumoutfits voor Elton John en Florence + the Machine, opende een chique Gucci boekenwinkel in Soho, New York en lanceerde een nieuw Instagram beauty account. Voor 2019 is een Gucci sieradenlijn in de maak. Tot slot houdt het luxemerk zich ook meer bezig met educatie. Het lanceerde Gucci École de l'Amour, een innovatief onderwijsprogramma voor het behoud van de ambacht en productievaardigheden.

Richard Saghian

Hoewel deze naam u misschien niet meteen wat zegt, heeft u waarschijnlijk wel gehoord van het bedrijf dat hij heeft opgericht: Fashion Nova. Het in Los Angeles gevestigde fast fashion merk, dat “sexy” kleding voor verschillende lichaamstypen brengt, is een social media fenomeen geworden. Door de snelheid - er zijn elke week 600 tot 900 nieuwe items verkrijgbaar via de webshop - en samenwerkingen met influencers zoals Cardi B en Kylie Jenner. Met meer dan 15 miljoen volgers op Instagram is Fashion Nova in een onderzoek van marketing software bedrijf InfluencerDB uit de bus gekomen als ‘top performing brand’ (lees hier meer in het Engels) omdat het meer Instagram exposure heeft op Instagram dan Zara en H&M samen. Ook verscheen Fashion Nova in Google’s lijstje meest gezochte modemerken in de Verenigde Staten.

En als bonus nog twee andere Nederlandse namen die dit jaar in het nieuws verschenen:

  • Nieuwe modespeler: Wie is Victory & Dreams Holding?
  • Nieuwe eigenaar Hema: Dit is Marcel Boekhoorn
  • Dit jaaroverzicht artikel werd 26 december gepubliceerd op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking voor NL/BE met toevoeging van Botter en Zeynep Dag: Esmée Blaazer.

    De tijdlijn van Virgil Abloh werd op internationale FashionUnited websites gepubliceerd in juni 2018. Het origineel is van FashionUnited.fr.

    Foto’s: Courtesy of LVMH, Stella McCartney Facebook, eigendom van The British Fashion Council, Fenty Beauty Facebook

     

    Meer nieuws

    MEER NIEUWS

     

    LAATSTE VACATURES

     

    MEEST GELEZEN