• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • G-Star Raw benoemt nieuw creatief directeur

G-Star Raw benoemt nieuw creatief directeur

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Aitor Throup is benoemd als uitvoerend creatief directeur van de mannen- en vrouwenlijnen van G-Star Raw, alsmede van de mannenlijn RAW Research. Hij zal per 1 november starten. Dat laat G-Star weten in een persbericht.

Throup, die sinds 2013 als creatief consultant van het merk werkt en in Londen gevestigd is, wordt overgeplaatst naar Amsterdam, waar hij per 1 november aan zijn nieuwe functie begint.

De positie van uitvoerend creatief directeur is nieuw. Hierin zal Throup ook de verantwoordelijkheden van Pierre Morriset, die 27 jaar voor het merk werkte, overnemen. Morriset blijft als mentor voor de creatieve divisie aan en zal met Throup samenwerken aan de ontwikkeling van de collecties. Throup ziet de situatie dan ook niet als een echte overname van de functie van Morriset, maar als een “samenwerkingsproces’ en een ‘evolutie van mijn betrokkenheid bij het bedrijf’.

Onder Throup zullen de creatieve- en productieteams bij elkaar in een ruimte zitten. “Er is geen verdeling tussen ontwerp en machine, product, ontwikkeling, enz.,” aldus de ontwerper in een interview met WWD. “Er ontstaat daardoor een gedeelde betrokkenheid bij het product, waar ik volkomen in geloof.”

Throup produceerde als consultant voor het merk een experimentele capsulecollectie voor mannen, dat vorig jaar in juni tijdens Paris Men’s Fashion Week gepresenteerd werd. Zijn eerste collectie als creatief directeur zal in februari 2017 gepresenteerd worden, wederom in Parijs.

Daarnaast blijft de Britse ontwerpen werken aan zijn eigen lijn, New Object Research genaamd, die eerder dit jaar zijn debuut maakte tijdens London Fashion Week: Men’s. De hoofdzaak blijft, vooral in het begin, G-Star, aldus Throup.

G-Star