Ontwerper Kris Van Assche sluit zich aan bij Italiaanse modeschool Polimoda
bezig met laden...
De Belgische modeontwerper Kris Van Assche is toegetreden tot de in Florence gevestigde modeschool Polimoda als nieuwe mentor voor de masteropleiding Creative Direction. Van Assche was eerder creatief directeur van Dior Homme en artistiek directeur van Berluti.
De master begint in oktober en is een negen maanden durende cursus die in het Engels zal worden gegeven. In het programma is de mogelijkheid een stage te volgen. De studenten zullen de volgende thema’s leren kennen: brandmanagement, design, fashion business en -management en modecultuur.
De cursus is ontworpen voor diegenen die een carrière als creatief directeur willen nastreven, iemand die een team begeleidt en artistiek aanstuurt om de identiteit van een merk voort te zetten of te creëren. Bovendien zullen de studenten toegang krijgen tot tentoonstellingen, musea, shows en beurzen in Italië.
Van Assche zei in een verklaring: “Ik hoop dat mijn ervaringen mij in staat zullen stellen om in het hoofd van de leerlingen en hun behoeften te kruipen. Ik moet toegeven dat ik dit zie als een ‘win-win’-situatie; ik reken erop dat ik zelf waarschijnlijk ook veel zal leren van mijn dialoog met deze nieuwe generatie en de energie en passie die zij met zich meebrengen.
“Creatief directeur zijn betekent in de eerste plaats dat je het merk waarvoor je werkt moet begrijpen. Geen twee merken hebben precies dezelfde behoeften. En meer dan ooit moeten creative directors in staat zijn hun ideeën en concepten snel aan te passen aan een steeds veranderende realiteit. De pandemie gaf een heel nieuwe kant aan het creatieve deel van de job.”
“Zal er een modeweek zijn? Zullen inkopers en journalisten in staat zijn om te reizen? Gaan de winkels wel open? Zullen de producenten in staat zijn om de collectie die ze in gedachten hebben te voltooien? Mode ging altijd al over deadlines halen, maar dit kreeg een hele nieuwe dimensie.”
Beeld: Kris van Assche, via Polimoda.
Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.COM, vervolgens vertaald en bewerkt naar het Nederlands door Ilona Fonteijn.