• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Chanel Trapman presenteert documentaire ‘Taking Justice’: “Transparantie is essentieel voor de mode-industrie”

Chanel Trapman presenteert documentaire ‘Taking Justice’: “Transparantie is essentieel voor de mode-industrie”

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |INTERVIEW

Drie jaar geleden begonnen voormalig juristen Janneke Honings en Judith van der Wolde het duurzame kledingmerk J-Lab3l.. De kledingindustrie moet rechtvaardiger worden voor zowel mens als milieu, zo waren zij van mening, en als anderen het niet doen, dan doen we het zelf. De ondernemingsreis van het tweetal werd vastgelegd in de documentaire Taking Justice, gemaakt door filmmaker Chanel Trapman, tevens oprichter van de duurzame modebeweging Mumster. De film ging op 12 maart in première in het EYE filmmuseum. FashionUnited sprak Trapman deze week over de telefoon, om te vertellen over de première, haar drijfveren, en het maken van de documentaire.

Taking Justice brengt gesprek op gang over duurzame kledingproductie

In Taking Justice volgt Trapman Honings en van der Wolde naar India, waar zij hun collecties produceren bij een bijzondere fabriek. In deze productiefaciliteit, een van de 40.000 in het land, is het merendeel van de werknemers vrouw, ook in managementfuncties. Dat laatste is een unicum in India, en in de mode-industrie over het algemeen. De fabriek zorgt goed voor haar werknemers: ze krijgen een eerlijk loon en ook worden er betaalde naaiopleidingen aangeboden voor jonge vrouwen van het platteland, die hiermee aan hun toekomst kunnen werken. De fabriek investeert bovendien in de verduurzaming van productieprocessen. Het weinige afvalwater wordt gereinigd in een eigen zuiveringssysteem en energie wordt grotendeels opgewekt door zonnepanelen. Samen met het team in India realiseren Honings en van der Wolde een bijna volledig duurzame kledingcollectie.

De film werd gepresenteerd voor een publiek van (duurzame) mode ondernemers, winkeliers, bloggers, onderzoekers en pers. Na de filmvertoning was er tijd voor een vragenrondje. “Er werden ontzettend veel vragen gesteld”, aldus Trapman. “Er waren veel mensen uit de mode-industrie die nog nooit in een kledingfabriek waren geweest en wilden weten hoe het daar eigenlijk aan toe gaat. Het doel van deze film is precies om zo’n gesprek op gang te brengen.”

Foto: J-Lab3l

Taking Justice laat zien: als klein, duurzaam modelabel maak je verschil

“Ik werk nu vijf jaar in de kledingindustrie als campagnevoerder voor duurzame kleding” vertelt Trapman. Ze maakte onder meer al de documentaire ‘The Positive Chain of Change’, die uitkwam in 2019, en een videopodcast over bewuster ondernemen én consumeren. “In de loop der jaren is me steeds duidelijker geworden waar de problemen liggen. Het gebrek aan transparantie in de mode-industrie is een probleem dat steeds blijft terugkomen. Dit onderwerp raakt consumenten, ondernemers en de overheid: consumenten hebben transparantie nodig om goede keuzes te maken, bedrijven om kennis te kunnen delen, overheden om te kunnen stimuleren of ingrijpen. Transparantie is voor mij op dit moment het belangrijkste onderwerp. Het maken van een documentairefilm over de mode-industrie is een goede manier om daarmee om te gaan: je kunt precies laten zien wat er gebeurt.”

Hoe kwam Trapman bij J-Lab3l terecht? “Janneke en Judith (Honings en van der Wolde, red.) kwamen naar mij toe. Zij vinden transparantie ook erg belangrijk, en wilden samen met mij hun verhaal vertellen. Ik was heel blij met hun verzoek. Deze documentaire is een manier om te laten zien wat de mogelijkheden zijn voor ondernemers om verschil te maken.”

Als klein merk kun je grote merken dwingen om stappen te nemen op het gebied van duurzaamheid

Chanel Trapman

“Er wordt vaak gedacht dat de impact van kleine, duurzame labels miniem is ten opzichte van de grote spelers. We wilden laten zien dat je als klein label juist veel kunt veranderen.” Duurzaam textielexpert José Koopman, die samenwerkt met Honings en van der Wolde, legt dat in de documentaire helder uit. “Er zijn voorlopers nodig die kunnen laten zien: we kunnen mooie kleding maken voor een redelijke prijs, van duurzame materialen. Een groot merk heeft dan geen enkel excuus meer om te zeggen ‘dat kunnen wij niet’.” Trapman: “Uiteindelijk kun je grote merken zo dwingen om sneller stappen te nemen op het gebied van duurzaamheid.”

De noodzaak van samen verduurzamen

Hoe heeft Trapman de reis naar India zelf ervaren? “Ik zag zoveel armoede in India, dat raakte me diep. Het werd me snel duidelijk hoe belangrijk het is dat deze fabriek bestaat, een plek die schoon is en waar mensen zichtbaar plezier hebben in hun werk. Ik was er zelf altijd van overtuigd dat lokaal produceren het meest duurzaam was, maar deze fabrieken, waarvan duizenden mensen afhankelijk zijn, hebben mensen als Janneke en Judith nodig om te overleven”, peinst Trapman. “Het is dus belangrijk dat merken als J-lab3l deze productiefaciliteiten blijven steunen. Dat moet wel op een duurzame manier gebeuren, met hoge eisen aan kwaliteit en milieubescherming. Zo kunnen label en fabriek van elkaar leren en samen groeien.”

Deze vorm van ondernemen, benadrukt Trapman, is niet de enige oplossing voor het onrecht in de mode-industrie. “De kledingindustrie is zo complex, je kunt nooit met een film alles laten zien, of het ultieme antwoord bieden.” Goed zorgen voor je kleding, bijvoorbeeld, is ook belangrijk. “We hebben tijdens de première naaisetjes uitgedeeld”, lacht Trapman, “waarmee de gasten thuis aan de slag kunnen gaan om hun kleding te repareren.”

De documentaire Taking Justice wordt vanaf april vertoond bij geselecteerde bioscopen. Ook wordt de film online gelanceerd in samenwerking met Cosmopolitan. De datum van de lancering wordt later bekendgemaakt.

Credits homepagefoto: Landa Penders

Chanel Trapman
Documentaire
Duurzaamheid
India
J-LAB3L