• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Androgene mode bij Fashionclash Festival

Androgene mode bij Fashionclash Festival

Door Luuk Krekels

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |REPORTAGE

Is het (voor) een man, of toch (voor) een vrouw? Dat was de vraag die de bezoekers van het Fashionclash Festival constant bezig hield. Afgelopen weekend vond de zevende editie van het evenement in Maastricht plaats met het thema ‘Gender’. FashionUnited bezocht de Limburgse hoofdstad en nam een kijkje bij de verschillende fashionshows en exposities.

Vrijdagavond opende het festival bij de hoofdlocatie, de SAMdecorfabriek aan de Meersenerweg. De oude fabriekshal was omgetoverd tot catwalk, expositieruimte en een markt waar de ontwerpers hun kleding verkochten. Binnen was het nog warmer dan buiten, dus programmaboekjes werden niet alleen gebruikt om de planning van de avond te bekijken. Heftig wapperend naast de catwalk wachtte iedereen op de opening.

Zevende Fashionclash Festival staat in het teken van gender

In een eerder interview < /a> vertelt medeoprichter Branko Popovic over het thema van dit jaar. “Gender is actueel en het is een sociaal-maatschappelijk thema. In de modewereld is het al even aan de gang, maar de ‘gewone man’ is hier eigenlijk nog niet zo mee bezig. Mode leeft wel in de maatschappij, maar in hoeverre zijn ze betrokken bij gendervraagstukken?” Om het thema meteen duidelijk te maken komt het eerste model op zwarte stiletto’s en een korte witte jurk van tule – denk aan een tutu – over de catwalk. Op het eerste gezicht lijkt het een vrouw. Eenmaal wat dichterbij heeft ze ook iets weg van een man. Wat is het nou? Het blijkt een transgender.

In de daaropvolgende shows laten ontwerpers zien dat de grens tussen mannen- en vrouwenkleding steeds vager wordt. Zo toont Rafael Kouto een mannencollectie zien waarbij de modellen op torenhoge plateauzolen moeten lopen. Trillende benen, weinig evenwicht en grote angstige ogen zijn het gevolg. De Nieuw-Zeelandse Hermione Flynn showt acht ontwerpen in twee verschillende kleuren, wit en zwart, gedragen door een mannelijk en vrouwelijk model. Als duo lopen ze naast elkaar in dezelfde outfit over de catwalk om de overeenkomst extra te benadrukken.

Naast alle shows werden in het centrum op zaterdag en zondag ook verschillende activiteiten georganiseerd. De Bijenkorf en een aantal musea, waaronder het Bonnefanten exposeerden een kleine collectie in het teken van het thema. “De term gender verwijst naar de socioculturele verschillen tussen de seksen,” aldus de inleidende tekst bij het Bonnefantenmuseum. Elf paspoppen met daarop silhouetten uit de twintigste eeuw lieten zien hoe de kenmerken van mannen- en vrouwenkleding met elkaar mengden door de tijd heen. In de jaren zestig mochten vrouwen bijvoorbeeld een broek gaan dragen. Het resultaat was een zwart getailleerd mantelpak van Pierre Cardin met een pantalon in plaats van een kokerrok. De expositie sloot af met een donkerblauwe mantel met daarover zwarte ruches en barokke jacquardelementen van Comme des Garçons uit 2006. Deze kon zowel door een man als een vrouw gedragen worden.

Meer toekomst voor jonge ontwerpers dankzij Fashionclash

Om ook de ontwerpers onder de aandacht te brengen, zocht de organisatie steun bij lokale winkeliers. “Wij geloven in jonge nieuwe ontwerpers,” vertelt Didier Telders van conceptstore Les Marais Deux. Zijn winkel is een van de zeven boetieks in Maastricht die tijdens het festival een podium bieden voor ontwerpers. Al een aantal jaar werkt de winkel samen met Fashionclash. “We zijn begonnen met adverteren in het programmaboekje en daarna met het aanbieden van een podium, in dit geval onze etalage.” Dit jaar mocht modeontwerpster Ebby Port haar collectie presenteren in het filiaal aan de Maastrichter Heidenstraat. Of de winkel na Fashionclash blijft samenwerken met Port is nog niet zeker. “Het zou voor bepaalde stukken kunnen dat die na het festival in de winkel blijven. Veel stukken zijn op dit moment leuk voor onze winkel , maar zijn waarschijnlijk te extreem voor onze klantengroep.”

Met al een vooruitblik op volgend jaar kondigde de organisatie aan flink te gaan veranderen. “Nog meer locaties en nog verder uit elkaar,” vertelt Propovic tijdens de openingsavond. Maar daarvoor heeft de organisatie wel meer geld nodig. Daarom is er een crowdfundingsactie georganiseerd. Bij de ingang van de decorfabriek stond een doorzichtige doos waar men in gele enveloppen een donatie kon doen. “Ons doel is 30.000 euro. Dit hebben we nodig om volgend jaar weer iets moois neer te kunnen zetten. We gaan onze horizon verbreden en het ultieme doel is om een wereldwijd platform te creëren voor jong talent.”

Foto's: Peter Stigter

FashionClash Festival