Zwakke Chinese markt kost Prada winst
bezig met laden...
De dalende Chinese yuan heeft dit jaar voor Prada grote gevolgen gehad. Minder koopkracht in China en daardoor minder Chinese toeristen in Hongkong kwam de Italiaanse modegroep duur te staan. De winst daalde in de eerste negen maanden van het lopende boekjaar met ruim 26 procent naar 235,1 miljoen euro, terwijl de omzet met 1,2 procent steeg naar 2,6 miljard euro.
De winst in het derde kwartaal maakte een nog grotere daling van 38 procent en de omzet daalde tegen een constante wisselkoers met 10 procent naar 748 miljoen euro. Volgens CEO Patrizio Bertelli zal Prada actie ondernemen om kosten te beperken en zoekt het naar manieren om vraag naar zijn producten nieuw leven in te blazen. De prijzen van producten zullen zodanig worden aangepast dat de verschillen per land verdwijnen. Dit moet ertoe leiden dat men in eigen land gaat kopen.
Gecompliceerde marktomstandigheden
Alleen Europa en Japan beleefden bescheiden groei dankzij toeristen die door de sterke Amerikaanse dollar de kans schoon zagen in deze markten hun slag te slaan. De Europese markt groeide in de eerste negen maanden tegen constante wisselkoersen met 7,6 procent, terwijl deze in Japan met 4,6 procent toenam.
In Amerika daalde de omzet tegen constante wisselkoersen met 7,6 procent, terwijl China een daling rapporteerde van 4,9 procent tegen huidige wisselkoersen.
CFO Donatello Galli noemde de marktomstandigheden ‘vrij gecompliceerd’, met name door zorgen om mondiale veiligheid die een ongunstig effect hebben gehad op toerisme en door de onstabiele financiële markten. Hij zei ook dat Prada het aantal winkelopeningen het komende jaar zal beperken tot 10, vergeleken met 54 nieuwe winkels in 2014.
Prada zag in de eerste negen maanden de omzet tegen huidige wisselkoersen met 2,1 procent stijgen. Volgens de groep is dit geheel te danken aan de effecten van wisselkoersen. MiuMiu rapporteerde ondertussen een groei van 11,8 procent tegen huidige wisselkoersen (+1,9 procent tegen constante wisselkoersen). Het schoenenmerk Church’s beleefde met 17,6 procent de meeste groei.
Hoewel aandelen in Prada op dinsdag met een lichte stijging van 0,2 procent sloten, zijn zij dit jaar tot dusverre in totaal met bijna 40 procent gedaald.