Zeb neemt Pointcarré over
bezig met laden...
De Vlaamse multi-merkenketen Zeb heeft de Waalse multi-merkenketen Pointcarré overgenomen. Xavier Goebels blijft aan als CEO van PointCarré en wordt tevens aandeelhouder en bestuurder in de groep rond ZEB - PointCarré. Beide ketens zien in deze overname een kans om verder te groeien.
Zeb heeft 62 verkooppunten in België en Pointcarré heeft er 28. De bedrijven willen met de overname hun gezamenlijke groeistrategie verder uitbouwen. “Zeb is de grootste multimerken keten op de Belgische markt en PointCarré de tweede grootste. Met de overname van PointCarré kunnen we ons beiden versterken, ons winkelnetwerk verder uitbreiden en de druk vanuit internationale spelers counteren,” zegt oprichter en CEO Luc van Mol.
“Na de overname blijft elk enseigne zijn eigenheid behouden en strikt genomen blijven we concurrenten van elkaar,” vult Xavier Goebels, CEO van Pointcarré, aan. “Maar tegelijk zijn er heel wat synergieën op vlak van logistiek, aankoopkracht, informatica en operationele werking. Qua bedrijfswaarden en toekomstvisie zitten we op dezelfde golflengte en persoonlijk kennen we elkaar al jaren.”
Pointcarré overgenomen door Zeb
Van Mol ziet veel mogelijkheden met de overname. “‘De overname van PointCarré geeft heel wat mogelijkheden om ook in Vlaanderen het franchise concept verder uit te bouwen en zowel nieuwe als bestaande retailers de kans te geven om toe te treden en futureproof te worden.” Zo biedt het zelfstandige retailers ‘een kader om zelf te ondernemen en toch gebruik te maken van de knowhow, marges en marketing van een sterk merk zoals PointCarré’. “Het bundelen van de krachten is volgens mij een absolute noodzaak en de enige manier om de toekomst veilig te stellen in de modewereld van vandaag, die hyperconcurrentieel is met tal van mondiale spelers waar we als lokale keten tegen op moeten boksen,” aldus de CEO van Zeb.
Kledingketen Zeb heeft al een aantal jaar ervaring met omnichannel en heeft met gepersonaliseerde klantencommunicatie, marketing en samenwerkingen met Belgische designers ‘een stevige expertise opgebouwd’. “Het delen van deze knowhow zal de rentabiliteit van PointCarré en de franchisepartners ten goede komen,” laten de ketens in een gezamenlijk persbericht weten.
Zeb bestaat al 25 jaar en is een multibrand store met 62 winkels in België. Naast veel verkooppunten in Vlaanderen heeft de keten ook 9 winkels in Wallonië. Naar eigen zeggen is Zeb bezig met een ‘stevige opmars’ in het Franstalige deel van België.
Pointcarré werd opgericht in 1995 en werkt sinds 2005 met een franchiseconcept. Inmiddels heeft de keten 28 verkooppunten in België en Frankrijk. De kledingketen biedt kleding aan voor dames, heren en kinderen, van meer dan 70 merken zoals Guess, Only, Vero Moda, s.Oliver, Superdry, Kocca, Mango, G-Star en ook nog Scotch & Soda.
Beeld: Zeb en Pointcarré