• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando gaat voor CO2-neutrale bedrijfsvoering

Zalando gaat voor CO2-neutrale bedrijfsvoering

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Berlijn - Zalando heeft toegezegd vanaf vandaag, woensdag 30 oktober, volledig CO2-neutraal te opereren. De belofte geldt zowel voor de eigen bedrijfsvoering als voor alle bezorging en retouren van het bedrijf en maakt deel uit van de nieuwe duurzaamheidsstrategie geformuleerd onder de naam "do.MORE". Het bedrijf wil vooruitlopen op de doelstellingen in het klimaatakkoord van Parijs. Zalando, een van de grootste online modewinkels van Europa, deed de toezegging woensdagochtend tijdens een speciaal belegde persconferentie op het hoofdkantoor in Berlijn. Buitenlandse pers werd aangeboden per trein naar Berlijn te reizen om de persconferentie bij te wonen.

Dit jaar, 2019, is de onderneming al grotendeels (90 procent) overgestapt op duurzame energiebronnen op alle locaties. Koolstofemissie die (nog) niet uit het bedrijfsproces is geëlimineerd wordt gecompenseerd, zo meldt Zalando in het persbericht. Het bedrijf wil over drie jaar alle plastic verpakking hebben afgeschaft of vervangen door duurzame of gerycelde alternatieven. Dat betekent dat merken die hun producten via Zalando verkopen ook de nodige stappen zullen moeten zetten. Voor het eigen private label ZIGN van Zalando, gaat het wat sneller. Het bedrijf zegt toe dat ZIGN volgend jaar al volledig duurzaam opereert.

Co-CEO Rubin Ritter zegt in het persbericht: "De mode-industrie wordt geconfronteerd met duurzaamheidsuitdagingen en wij weten dat we deel uitmaken van het probleem. In de toekomst is het onze ambitie om deel uit te maken van de oplossing. We zien een duidelijk verband tussen duurzaam ondernemen en blijvend commercieel succes. Alleen bedrijven die duurzaamheid volledig integreren in hun bedrijfsstrategie zullen relevant blijven en wij geloven dat dit in de toekomst een concurrentievoordeel zal zijn."

Het bedrijf probeert ook bij te dragen aan het terugbrengen van wegwerpmode via de Zalando Wardrobe app die in 2018 in Duitsland werd geïntroduceerd en waarmee consumenten hun afdankertjes kunnen terugsturen in ruil voor een tegoedbon.

Beeld: Zalando

Duurzaamheid
Zalando