Winst en hogere omzet voor Kering in H1

Het was een goed eerste half jaar voor luxeconglomeraat Kering. De omzet steeg met 3,3 procent tot 5,6 miljard euro in de eerste zes maanden van 2016. De nettowinst steeg met 9,9 procent tot 465 miljoen euro. Analisten waren verrast door de positieve resultaten.

François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering is blij met de resultaten in het eerste halfjaar. “De totale groei in onze luxe activiteiten in het tweede kwartaal is het niveau bereikt in de eerste drie maanden van het jaar aanzienlijk overtroffen.” Wel houdt Pinault een slag om de arm: “In een onzekere situatie zijn we van plan om onze standvastige implementatie van onze strategie uit te voeren en de onderhouden met een stikt operationele en financiële discipline, samen met de inzet van onze teams, die ons vertrouwen versterk dat we verder gaan op het huidige groeipad.”

De geconsolideerde omzet voor het eerste halfjaar van 2016 bedroeg 5,6 miloen euro, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Met wisselkoerscorrecties kwam de omzet uit op 5,5 procent. Het bedrijf zei dat wisselkoersschommelingen een negatieve impact hadden op de omzet. De winst per aandeel bedroeg 3,69 euro, een stijging van 10 procent ten opzichte van de eerste helft van 2015.

De vergelijkbare omzet groeide op alle markten, met name in West-Europa en Japan. De omzet buiten de eurozone is echter goed voor 78 procent van de totale omzet. In het eerste halfjaar kwam de brutomarge uit op 3,6 miljoen euro, oftewel een stijging van 6 procent. De operationele baten stegen met 4,9 procent tot 811 miljoen euro. De operationele marge kwam daarmee uit op 14,2 procent voor de hele groep. Het EBITDA steeg met 4 procent tot 1,01 miljoen euro. De EBITDA-marge kwam uit op 20 basispunten. Het nettoresultaat kwam een stuk hoger uit dan vorig jaar; 465 miljoen euro tegenover 423 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst uit voortgezette activiteiten steeg met 6,5 procent tot 521 miljoen euro.

Kering dankt de resultaten onder meer aan het vlaggenschip van Gucci, Puma en Yves Saint Laurent. Onder leiding van de nieuwe hoofdontwerper Alessandro Michele wist Gucci bijna 4 miljard euro om te zetten, na een periode van een sterke dollar, een zwakke economische situatie in China en terroristische aanslagen in Europa. “Gucci’s creatieve momentum en ambitieuze strategie, die vorig jaar gelanceerd is, heeft tastbare resultaten opgeleverd: de omzetgroei versnelde in het tweede kwartaal; het recurrente bedrijfsresultaat steeg met 7 procent in de eerste helft,” aldus de CEO van Kering.

Hoewel Gucci voor goede resultaten zorgt, werd een deel van de inkomsten gecompenseerd met tegenvallende verkopen van Bottega Veneta, het op een na grootste merk van de groep. Het label zag de verkoop met 10 procent teruglopen tot 571 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat er minder Aziatische toeristen weg bleven en Aziatische klanten minder items van het label kochten.

Beeld: Facebook Gucci

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN