• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Welke toekomst heeft het merk Camaïeu?

Welke toekomst heeft het merk Camaïeu?

Door Julia Garel

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een Camaïeu winkel. Beeldcredit: Maud Dupuy / Hans Lucas via AFP

Gaat het verhaal van Camaïeu verder? De industriëlen Karine Renouil-Tiberghien en Arnaud de Belabre zijn van plan een vervolg te schrijven voor het merk door te proberen de naam in december terug te kopen, zo vertelt Renouil-Tiberghien telefonisch aan FashionUnited.

Het Franse kledingmerk Camaïeu was bijna 40 jaar oud toen het in september 2022 werd geliquideerd. De detailhandelaar in dameskleding, die twee jaar eerder door FIB (Financière Immobilière Bordelaise) is overgenomen, was niet opgewassen tegen de concurrentie van fast-fashion en onlineverkoop. Maar ookal zijn vandaag de winkels van Camaïeu gesloten, de merknaam leeft nog steeds en zal eind december worden geveild.

Hier komen Karine Renouil-Tiberghien en haar partner Arnaud de Belabre in beeld, die samen Les Manufactures de Layette (Pau), Jean Ruiz (Roanne) en Marcoux Laffay (Sainte Agathe La Bouteresse) hebben overgenomen. Hun plan is nu het merk Camaïeu over te nemen om zoveel mogelijk mensen in Frankrijk gemaakte artikelen aan te bieden.

Camaïeu wordt Made in France

Door zeven jaar geleden Les Manufactures de Layette over te nemen, hebben deze twee industriëlen aangetoond dat gebreide producten heel goed in Frankrijk kunnen worden gemaakt. Het breien in het buitenland was "een grote fout", legt Karine Renouil-Tiberghien telefonisch uit. "Het kost veel meer om in Frankrijk in elkaar te zetten wat gebreid is, maar het breien zelf, daar was geen reden toe.”

Tegenwoordig worden de door Karine Renouil-Tiberghien en Arnaud de Belabre ontworpen producten verkocht in supermarkten als Monoprix, Leclerc, Super U en Kiabi. Zo is het duo erin geslaagd aan te tonen dat Made in France niet voorbehouden was aan luxegoederen en dat het kon worden toegepast op de massadistributie dankzij de volumes die daarvoor nodig zijn.

Met de aankoop van Camaïeu wil het duo een nieuwe uitdaging aangaan. Karine Renouil-Tiberghien legt uit: "Hier willen we iets nog gekkers bewijzen. Dat wil zeggen, we nemen een merk dat geclassificeerd is als een grootwinkelbedrijf, en we transformeren het van fast fashion naar Made in France. We willen bewijzen dat het mogelijk is.”

Als de moeilijke fase van de veiling een succes wordt voor de fabrikanten, "zal het project voor de lange termijn zijn", benadrukt de directeur. "Ons doel zal zijn zoveel mogelijk mensen Made in France aan te bieden met een merk dat zij goed kennen, Camaïeu, en dat uitsluitend Made in France-producten zal hebben. Eerst breigoed, later schering en inslag via partnerschappen met andere Franse fabrikanten.”

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited FR. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Camaieu