Web Summit: Alexander Wang wil virtuele muze

Lissabon - Alexander Wang zoekt een bedrijf dat een virtuele muze voor hem kan bouwen. De Amerikaanse modeontwerper droomt van een eigen influencer die hij kan kleden en ook de restaurants en winkels laten bezoeken die hij wil aanprijzen bij fans. Dat zei Wang woensdag tijdens 's werelds grootste internet technologie congres Web Summit, dat deze week plaatsvindt in Lissabon.

Het bedrijf Alexander Wang werkt regelmatig met influencers om het merk te promoten en dat zijn zowel menselijke iconen (Kanye West) als virtuele (Miquela), maar probleem blijft volgens Wang dat hij die influencers moet delen met andere merken en ook met henzelf als merk. "Wanneer ik met vrienden uit eten ga, probeer ik hen natuurlijk goed te stylen," aldus Wang, die met zijn persoonlijke Instagram account zo'n tweehonderdduizend volgers heeft en nog eens 4,5 miljoen op het officiële account van het merk. "Maar mijn vrienden hebben een eigen smaak en ze willen ook weleens wat anders aan."

'Digitaal' doorslaggevend bij collectiesamenstelling Alexander Wang

De modeontwerper was op Web Summit uitgenodigd om te spreken over de invloed die de digitale wereld heeft op zijn merk en bedrijfsvoering. Die invloed blijkt groot. Hoewel Wang benadrukte dat bij het ontwikkelen van collecties het handwerk - hoe stoffen aanvoelen en hoe die vallen - van belang blijft, speelt de online verkoopbaarheid een steeds grotere rol bij de collectiesamenstelling. Het gaat volgens Wang bij zijn merk dan vooral om de "hard ware" (tassen, red.), accessoires en prints van producten in de lagere prijscategorieën, zoals zijn tweede lijn T by Alexander Wang. "Daarvoor kijken we eerst of die in de webshop goed tot hun recht komen," zegt Wang. "Voor producten in de hogere prijscategorie en meer uitgewerkte kledingstukken, komen consumenten wel naar de winkel." Daarmee illustreert de ontwerper hoe online en fysieke retail bij Alexander Wang in elkaar grijpt.

Wang sprak twee keer in Lissabon. De tweede keer betrad hij het podium van de Altice Arena na Ben Goertzel van Hanson Robotics en SingularityNet die met zijn cognitieve robots Sophia en Han de show stal. Hoewel Sophia en Han minder vlot en foutloos reageerden dan Goertzel had gehoopt, gaf zijn presentatie een kijkje hoe dichtbij een toekomst is waarbij robots deel gaan uitmaken van het dagelijks leven wanneer zij eenvoudige werkzaamheden en handelingen overnemen van mensen. De Hanson robots kunnen begrijpend reageren, geloofwaardige gezichtsuitdrukkingen tonen, onderling communiceren en leren. En dan is het heel goed voor te stellen dat zij het eens tot een heel reële muze kunnen schoppen van een modeontwerper als Alexander Wang.

Foto: Alexander Wang tijdens Web Summit 2018.
Fotografie: David Fitzgerald/Web Summit

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN