• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Warm najaar speelt H&M parten in Q3

Warm najaar speelt H&M parten in Q3

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In de eerste negen maanden van het boekjaar 2016 rapporteerde H&M een omzetstijging (inclusief btw) van 7 procent. In lokale valuta kwam de stijging uit op 5 procent en een bedrag van 161,7 miljard Zweedse kroon (16,8 miljard euro). De omzet exclusief btw bedraagt 139,5 miljard Zweedse kroon (14,5 miljard euro). De winst na belastingen werd gerapporteerd op 12,7 miljard Zweedse kroon (15,3 miljoen euro).

H&M is het herfstseizoen slecht begonnen; de keten had veel last van het uitzonderlijk warme weer in september. “De omzet was goed in de meeste markten tot medio augustus. Daarna werd de omzet negatief beïnvloed door het ongebruikelijke warme weer die voortduurde tot in september, wat resulteert in een uitdagende start van het herfstseizoen,” reageert CEO Karl-Johan Persson. “De omzetontwikkeling in het derde kwartaal en verhoogde mark-downs zorgden voor een grotere voorraad dan gepland en dat had een negatieve invloed op de winstontwikkeling. Bovendien werd de winst negatief beïnvloed door de sterke Amerikaanse dollar als gevolg van de inkoopkosten.”

In het derde kwartaal steeg de omzet van de H&M Group met 8 procent, inclusief btw en in lokale valuta. Omgerekend in Zweedse kronen steeg de omzet met 6 procent tot 56,8 miljard kroon. Zonder btw kwam de omzet uit op 48,9 miljard Zweedse kroon. De brutowinst bedroeg 26,4 miljard kroon, wat overeenkomt met een brutomarge van 54 procent. De winst na financiële posten bedroeg 6,3 miljard kroon, terwijl de winst na belastingen uitkwam op 4,8 miljard Zweedse kroon. Dat komt neer op 2,91 kroon per aandeel. De nettowinst viel echter terug van 5,3 miljard kroon naar 4,8 miljard Zweedsekroon. De omzet van de H&M inclusief btw in september zal naar verwachting met 1 procent stijgen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

H&M heeft last van het warme weer

In het najaar van 2016 zal H&M webwinkels lanceren in Canada en Zuid-Korea, waarmee het totaal aantal toegevoegde online markten in 2016 uit zal komen op 11. Tegen het einde van het jaar zal de e-commerce van H&M in 35 landen vertegenwoordigd zijn.

In fiscaal jaar 2015/2016 zal H&M 425 nieuwe winkels openen en komen er 3 nieuwe landen bij. Zo is Puerto Rico in juni toegevoegd aan het netwerk, evenals Cyprus in september. In oktober opent H&M zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland. H&M is van plan om in 2017 vier tot vijf nieuwe markten te betreden, waaronder Columbia, IJsland en Kazachstan. In het nieuwe jaar wil de modeketen de snelle roll-out van e-commerce wereldwijd voortzetten.

Persson: “We hebben aanzienlijke investeringen gedaan in de afgelopen jaren, ook binnen de IT en de ontwikkeling van nieuwe merken - zo zullen we volgend jaar één of twee nieuwe merken lanceren. Deze grote investeringen, die onze winst lange tijd hebben beïnvloed, zijn nodig geweest om een goede en solide basis voor een duurzame en winstgevende groei te creëren. Op deze basis kunnen we nu verder ontwikkelen en de shoppingervaring in een aantal gebieden versterken, bijvoorbeeld door de verdere integratie van de winkels en online, uitgebreide en snellere leveringsopties en mobiele betaaloplossingen.” De investeringen die daarvoor zijn gedaan stemmen de CEO positief. “Het geeft ons een positief beeld van de mogelijkheden in 2017 en de toekomst, zowel in termen van omzet als winstgevendheid.”

Beeld: H&M

H&M