• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Vivarte verkoopt Kookaï, Chevignon en Pataugas

Vivarte verkoopt Kookaï, Chevignon en Pataugas

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

De verlieslijdende Franse retailgroep Vivarte is van plan de modemerken Kookaï, Chevignon en Pataugas van de hand te doen. Het bedrijf heeft de plannen inmiddels bevestigd.

Een woordvoerder voor Vivarte zei tegen AFP dat dit ‘slechts het begin van een proces’ is dat maanden kan gaan duren, terwijl het bedrijf op zoek gaat naar potentiële kopers. Volgens de woordvoerder wil de groep op deze manier de toekomst van deze merken waarborgen. Met een nieuwe eigenaar met de nodige middelen, kunnen de merken blijven groeien.

Volgens Vivarte heeft het niet genoeg middelen om alle zestien merken in zijn merkenpakket te steunen. Vooral Kookaï is al langere tijd een bron van zorgen. In 2015 rapporteerde het merk een omzetdaling van 23 procent naar 72,5 miljoen euro en een verlies van 30 miljoen euro.

De voorgenomen verkoop zal grote gevolgen hebben voor 910 werknemers. Kookaï telde eind 2015 600 werknemers, Chevignon 250 en Pataugas 60. Vorig jaar schrapte de groep al ruim 1400 banen bij de merken La Halle, Kookaï en Andre. Voormalig Monoprix topman Stéphane Maquaire is sinds dit voorjaar verantwoordelijk voor de grootschalige reorganisatie van het bedrijf dat in 2014 nog een schuld van 2,8 miljoen euro rapporteerde.

Ondertussen hebben de vakbonden zich woedend uitgelaten over de aangekondigde plannen. Zo zouden de werknemers slechts per telefoon zijn ingelicht en zou er ‘totaal geen transparantie’ zijn in de besluitvorming, aldus Karim Cheboub, secretaris van de vakbond CGT.

Chevignon
Kookai
Pataugas
VIVARTE