• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Vijf vragen aan de oprichter van brillenmerk Odette Lunettes: Eline de Munck

Vijf vragen aan de oprichter van brillenmerk Odette Lunettes: Eline de Munck

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |Interview

Beeld: Odette Lunettes - Eline De Munck in Odette Lunettes winkel in Maasmechelen Village

Na winkels in Antwerpen, Gent, Knokke en Maasmechelen Village, opende het Belgische brillenmerk Odette Lunettes onlangs een vijfde vestiging in Hasselt. “We voelden dat het tijd was om een winkel te openen in een echte modestad waar men houdt van opdoffen en fysiek shoppen”, vertelt oprichter Eline de Munck tijdens een telefoongesprek. Waar staat Odette Lunettes nu? FashionUnited stelt De Munck vijf vragen over Odette Lunettes.

Waar staat Odette Lunettes op dit moment?

"We zijn acht jaar geleden van start gegaan. We verdeelden toen enkel in Vlaanderen, wat nog altijd een van onze belangrijke markten is. Nu zijn we in een twintigtal landen aanwezig met een duizendtal verdelers. We zijn aan het opstarten in Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten, Australië en Maleisië, dus we zijn aan het internationaliseren. Dat wordt voor ons steeds belangrijker nu onze kernmarkt goed draait. We moeten steeds wat stappen vooruit zetten en niet stil blijven staan."

"Onze focus ligt op de retail. We zijn online wel aanwezig maar voor ons is de e-commerce voornamelijk een online etalage. Een bril is geen typisch retailproduct, het is geen schoen die je aantrekt en die gelijk goed zit. Een bril moet aangepast worden op het gezicht en dat is zeer moeilijk om dat op afstand in te schatten. Daarnaast hebben mensen een oogmeting nodig om hun bril op sterkte te laten maken en dat kunnen ze gratis in onze winkels laten doen. Bovendien ben ik van mening dat je offline de volledige Odette-ervaring meekrijgt; goede service, juist advies en een oprecht babbeltje."

Campagnebeeld maart 2023. Beeld: Odette Lunettes

U spreekt van internationalisering. Kunnen we ook een internationale Odette Lunettes-winkel verwachten?

"Absoluut. We zijn nu in een twintigtal landen aanwezig, maar we hebben nog geen Odette Lunettes-winkel in het buitenland. Ik denk hierbij wel dat het belangrijk is om eerst goed aanwezig te zijn in wholesale in de landen waar we naartoe willen met een eigen B2C-punt. Maar, als de vraag er van opticiens komt, dan staan we daar zeker voor open."

Wat is het Unique Selling Point?

"Odette Lunettes is voortgekomen uit een frustratie. Voorheen deed ik televisiewerk en moest ik op beeld een bril dragen, omdat ik simpelweg niet tegen contactlenzen kon. Heel eerlijk: er was geen enkele bril die hip en trendy was. Niemand was met brillenmode bezig. Veel mensen deelden die mening met mij en zo werd mijn persoonlijke zoektocht om mensen met een bril weer plezier te laten beleven aan het dragen van een bril gestart."

"Daarnaast is Odette Lunettes tijdloos, maar heeft het ook een edgy touch. We vinden het belangrijk dat de monturen bij jou passen en niet andersom. De monturen moeten jou de extra ‘je ne sais quoi’ geven, maar niet de overhand nemen."

Campagnebeeld maart 2023. Beeld: Odette Lunettes

In welk prijssegment valt Odette Lunettes?

"We verkopen brillen tussen de 189 euro en 299 euro aan de eindconsument."

Wat is uw ultieme Odette Lunettes-droom?

World domination. Men moet altijd lachen wanneer ik dat zeg, maar eigenlijk is het een superfijne ambitie. Het kan me nooit teleurstellen. Dat komt omdat het van alles kan zijn; een winkel openen, een nieuwe verdeler vinden in een ander land, het merk verkopen aan een toerist die Odette Lunettes nog niet kent. Kortom, het is een oneindige droom waar ik aan kan blijven werken. Bij Odette Lunettes zijn we gedreven en gaan we er gewoon voor. We zien wel waar we eindigen. That’s it.”

Campagnebeeld maart 2023. Beeld: Odette Lunettes
Campagnebeeld maart 2023. Beeld: Odette Lunettes
Eline de Munck
Odette Lunettes