De Oostenrijkse Lenzing Group rapporteert een nettowinst van 112,9 miljoen euro over het derde kwartaal van 2019. Dat komt neer op een daling van 15,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maakt de vezelproducent bekend in zijn kwartaalverslag.

Tegelijkertijd noteert het bedrijf, dat cellulosevezels bekend van de merken Tencel, EcoVero en Veocel produceert, een omzetdaling van 1,1 procent naar 1,62 miljard euro. De sterke prijsdaling van standaard viscose speelde hierin een rol, zo blijkt uit het verslag. Als gevolg hiervan kwam ook het EBITDA een stuk lager uit, namelijk op 266,9 miljoen euro. Dat komt neer op een daling van 8,1 procent.

“Lenzing is zeer goed gepositioneerd vanwege zijn strategische oriëntatie en zijn sterke focus op speciale vezels,” verklaart Stefan Doboczky, CEO van Lenzing Group, in het rapport. “Dit weerspiegelt zich meer dan ooit in de huidige marktomgeving, die zich kenmerkt door handelsconflicten en historisch lage prijzen voor standaard viscose. De onzekerheid is voelbaar in de gehele textielproductieketen en leidt tot een aanzienlijk zwakkere vraag,” aldus Doboczky.

Lenzing legde de focus in het derde kwartaal op de uitbreiding van speciale vezels en het vergroten van zelfvoorziening door middel van het opschalen van oplosbaar houtpulp. Dat laatste is een onderdeel van de sCore TEN-strategie. Momenteel produceert Lenzing 320.000 ton oplosbaar houtpulp per jaar. Daarnaast heeft Lenzing geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen, hernieuwbare energiebronnen en technologieën. Doel is om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 tot nul te brengen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN