DaWanda, een online verkoopplatform voor handgemaakte artikelen, vergelijkbaar met Etsy, trekt na iets meer dan twaalf jaar de stekker eruit. DaWanda GmbH laat middels een persbericht weten na 30 augustus aanstaande niet meer actief te zijn. De ‘strategische beslissing’ werd genomen door het management en de aandeelhouders. Volgens DaWanda zijn alle werknemers op de hoogte gebracht.

"De beslissing was niet eenvoudig, in DaWanda zit veel passie,” zegt Claudia Helming, die samen met Michael Pütz in december 2006 het bedrijf oprichtte, in het persbericht. "Samen met onze community hebben we in de afgelopen twaalf jaar doe-het-zelf-producten in Europa acceptabel gemaakt en handgemaakte producten als nieuwe categorie in de e-commerce geïntroduceerd. We mogen trots zijn op deze prestatie," aldus de mede-oprichter

“De online marktplaats rapporteerde in het boekjaar 2017 nog een omzetgroei van 21 procent naar 16,4 miljoen euro, waardoor het bedrijfsverlies aanzienlijk werd verlaagd. In het vierde kwartaal van dat jaar was de omzet voor het eerst weer gelijk aan de gemaakte kosten. Volgens DaWanda was dit echter niet genoeg voor groei en een toekomst op de lange termijn.

Verkopers aangesloten bij het platform worden via de website de mogelijkheid geboden over te stappen naar het vergelijkbare Etsy.com.

DaWanda werd in 2006 opgericht in Berlijn en groeide naar eigen zeggen uit tot de grootste online marktplaats voor handgemaakte producten in Europa. In 2012 werd DaWanda in Nederland geïntroduceerd. Het online platform was toen ook al actief in Engeland en Frankrijk. Meer dan 300.000 winkels bieden dagelijks op de website hun producten aan. Kopers leggen direct contact met de makers en kunnen zo eventueel aanvullende wensen doorgeven. Voorwaarde voor het openen van een DaWanda-winkel is dat het om handgemaakte, op maat gemaakte, bewerkte producten gaat, die rechtstreeks aan consumenten worden verkocht.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN