Van de Velde ziet jaaromzet stijgen met 8,7 procent
bezig met laden...
Lingeriefabrikant Van de Velde heeft in 2014 een omzet van 198,4 miljoen euro behaald, een stijging van 8,7 procent. Vorig jaar was de omzet nog 182,4 miljoen euro. Dat heeft het Belgische moederbedrijf van lingeriemerken als Marie Jo en Prima Donna bekend gemaakt.
De omzet met een gelijkblijvend aantal winkels was 7,2 procent. De omzetgroei was vooral te danken aan de 9,6 procent omzetstijging in de groothandel, de succesvolle lancering van PrimaDonna Swim en de groeiende vraag naar lingerie.
Omzet in Europese detailhandel stijgt fors bij Van de Velde
De retailomzet bij Intimacy, de Amerikaanse winkelketen van Van de Velde, daalde echter wel met 16 procent, en met 12 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels in lokale valuta. De omzet van de detailhandel in Europa steeg met 20,3 procent, als gevolg van de sterke like-for-like groei. In Duitsland steeg de detailhandelomzet met 14,8 procent en in Nederland met 14,3 procent. Daarnaast zijn de eenmalige Donker winkels (Nederlandse lingerieketen) voor 12 maanden meegenomen in 2014 in plaats van 9 maanden in 2013.
De retailomzet bij Rigby & Peller in Groot-Brittannië steeg met 6,8 procent en met 1,6 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels in lokale valuta. Het REBITDA bedroeg 57,7 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 18,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg het REBITDA met 14,8 procent, dankzij de sterke omzetgroei in de groothandel. De REBITDA bijdrage voor alle andere winkelketens in Europa, Groot-Brittannië en het Verre Oosten is toegenomen.
Voor het boekjaar 2014 stelt de Raad van Bestuur een totaal dividend van 3,5000 per aandeel en een netto dividend van 2,26250 per aandeel voor. Van dit bedrag is 1,3500 euro uitgekeerd als interim-dividend en netto dividend van 1,0125 euro per aandeel in november 2014. Na goedkeuring van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal het slotdividend van 2,1500 per aandeel en een netto dividend van 1,6125 per aandeel vanaf 6 mei 2015 uitgekeerd worden.
Van de Velde verwacht groei in 2015
Voor de eerste zes maanden van 2015 verwacht Van de Velde een groei in de groothandel-divisie. Ook in Nederland, Duitsland, alsmede Groot-Brittannië wordt groei verwacht.
Het Belgische Van de Velde is een internationale marktspeler op het gebied van luxe dameslingerie. Het lingeriebedrijf richt zich op zelfstandige lingeriespeciaalzaken en heeft inmiddels ongeveer 5000 filialen. De afgelopen jaren heeft het lingeriebedrijf diverse grote overnames gedaan, waaronder het Britse Rigby & Peller, het Spaanse Oreia (nu eveneens Rigby & Peller) met winkels in Duitsland, Spanje en sinds 2013 ook Denemarken, het Amerikaanse Intimacy en het Nederlandse Linchérie. In Nederland werden de elf Donker winkels in maart 2013 door Van de Velde overgenomen. Van de Velde verbouwde alle Donker winkels tot filialen van Linchérie. Het bedrijf voert eigen merken Marie Jo, Prima Donna, Andres Sarda en Lingerie Styling en bezit naast overgenomen retailketens Lincherie, Rigby & Peller en Intimacy ook de Private Shop.