• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Valentino bereikt 1 miljard euro omzetgrens in 2015

Valentino bereikt 1 miljard euro omzetgrens in 2015

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Italiaanse modehuis zal naar verwachting dit boekjaar nog de omzetgrens van 1 miljard euro bereiken, eerder dan aanvankelijk gepland. Dat meldde CEO Stefano Sassi in een interview met Women’s Wear Daily.

In de eerste helft van het lopende boekjaar steeg de omzet met maar liefst 59 procent naar 478 miljoen euro. Het is voor het eerst dat het luxe modehuis, eigendom van het Qatari investeringsfonds Mayhoola for Investments, de halfjaar cijfers bekend maakt.

Volgens Sassi had Valentino het target van 1 miljard euro opgenomen in een vijfjarenplan dat twee of drie jaar geleden werd opgemaakt. Sassi noemt dit een ‘symbolisch keerpunt’ voor het bedrijf en denkt dit nog in 2015 te halen.

De brutowinst steeg in het eerste halfjaar naar 87,5 miljoen euro, vergeleken met 46,7 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Grote groei in afgelopen jaren

Valentino zag de omzet sinds 2011 meer dan verdrievoudigen. Toen boekte het bedrijf nog een omzet van 152 miljoen euro, en een brutowinst van 9,3 miljoen euro. De afgelopen vijf jaar groeide de retailomzet met zo’n 20 procent per jaar, aldus Sassi. In twee jaar tijd, zijn er 40 nieuwe winkels bijgekomen.

Ook de groothandel doet het goed. “Het is ook een succesvolle divisie, zeer relevant. Het is erg selectief en we doen er alles aan om het merk te beschermen. En de uitverkoop neemt toe,” aldus Sassi.

Alle categorieën en divisies groeien in omvang. Ready-to-wear vertegenwoordigt 40 procent van de totaalomzet, terwijl accessoires 55 procent vertegenwoordigen.

De grootste groei vindt in Europa plaats, waar ook het aantal lokale klanten toenam. Volgens Sassi groeien markten als Japan, Brazilië, de Verenigde Staten en Azië ook aanzienlijk. Ook China blijft door groeien, met een omzetgroei van 30 procent in de eerste helft. Het merk waakt voor te veel verkooppunten in het land om de exclusiviteit te waarborgen.

Europa blijft de belangrijkste markt voor Valentino, met 40 procent van de totaalomzet. Azië en Japan vertegenwoordigen ongeveer 35 procent, terwijl de Verenigde Staten 23 procent van de totaalomzet vertegenwoordigen.

Volgens Sassi bleef de groei van het eerste halfjaar ook doorzetten in juli en augustus en is hij optimistische over aanhoudende groei voor de rest van 2015.

Valentino