• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Uniqlo-moeder rapporteert sterke resultaten in het eerste kwartaal

Uniqlo-moeder rapporteert sterke resultaten in het eerste kwartaal

Door Prachi Singh

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Een Uniqlo-winkel in Spanje. Credits: Uniqlo

In het eerste kwartaal steeg de omzet van Uniqlo-moeder, Fast Retailing, tot 895,1 miljard yen (5,5 miljard euro), een stijging van 10,4 procent, en nam de bedrijfswinst toe tot 156,9 miljard yen, een stijging van 11 procent. De operationele winst voor het kwartaal steeg met 7,4 procent tot 157,5 miljard yen.

Het bedrijf handhaaft zijn oorspronkelijke ramingen voor boekjaar ‘25 van een geconsolideerde omzet van 3,4 biljoen yen, een stijging van 9,5 procent, een geconsolideerde operationele winst van 530 miljard yen, een stijging van 5,8 procent, en een winst toerekenbaar aan aandeelhouders van het moederbedrijf van 385 miljard yen, een stijging van 3,5 procent.

Uniqlo Japan en Uniqlo International positief in Q1

De omzet van Uniqlo Japan steeg met 9 procent tot 266,6 miljard yen, terwijl de operationele winst 52,1 miljard yen bereikte, een stijging van 12,1 procent, en de vergelijkbare winkelomzet met 7,3 procent toenam. Het bedrijf schrijft de sterke resultaten in Japan toe aan de positieve verkoopcijfers in september en november, met in beide maanden een passend productaanbod voor respectievelijk warme en koudere temperaturen.

De internationale omzet van Uniqlo steeg met 13,7 procent tot 501,7 miljard yen, terwijl de operationele winst met 7,4 procent toenam tot 83,5 miljard yen. Het bedrijf meldt dat Groot-China en het Chinese vasteland een omzetdaling en een scherpe winstkrimp laten zien, terwijl de regio's Zuidoost-Azië, India en Australië een grote omzet- en winststijging noteerden. Noord-Amerika en Europa rapporteerden eveneens een toename van omzet en winst.

Fast Retailing noteert omzetgroei bij GU, maar winst daalt fors

De omzet van de GU-merken steeg met 3,1 procent tot 90,6 miljard yen, terwijl de operationele winst met 20,2 procent daalde tot 9,8 miljard yen. Het bedrijf voegde eraan toe dat de vergelijkbare winkelomzet jaar op jaar gelijk bleef als gevolg van onvoldoende ontwikkeling van succesproducten en tekorten aan hardlopers.

Aan de andere kant daalde de omzet van Global Brands met 2,4 procent tot 35,7 miljard yen, maar steeg de operationele winst met 373,3 procent tot 1,8 miljard yen dankzij verbeterde SG&A-ratio's bij Theory en alle andere labels.

Fast Retailing voorspelt een jaarlijks dividend per aandeel van 450 yen voor het jaar, gelijk verdeeld over een interim-dividend en een slotdividend van elk 225 yen.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited. DE. Dit artikel is vertaald door Sylvana Lijbaart met behulp van een AI-tool genaamd Gemini 1.5.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Fast Retailing
Uniqlo