• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tweedehands in de mode: in gesprek met Thomas Plantenga, CEO van Vinted

Tweedehands in de mode: in gesprek met Thomas Plantenga, CEO van Vinted

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|CEO INTERVIEW

Het vooroordeel over tweedehandskleding en schoenen behoort binnenkort tot het verleden. Volgens een rapport van doorverkoop platform ThredUp, is deze markt de afgelopen drie jaar 21 keer zo hard gegroeid dan de reguliere moderetail, en zal de komende vijf jaar in de Verenigde Staten verder groeien van 24 miljard dollar naar 51 miljard dollar. Dit betekent dat de tweedehandsmarkt anderhalf keer groter zal zijn dan het ‘fast fashion’ segment in de VS.

Bedrijven in dit segment zijn daarom populair bij investeerders. ThredUp heeft in augustus 175 miljoen dollar (omgerekend zo’n 157 miljoen euro) opgehaald, terwijl Vestiaire Collective een kapitaalinjectie van 40 miljoen euro kreeg. Eerder dit jaar heeft The RealReal, een platform voor tweedehands luxe, 300 miljoen dollar verdiend met zijn beursgang. Traditionele retailers volgen de trend: Zalando opende eerder dit jaar een pop-up store voor gedragen mode items, en H&M kondigde een e-commerce trial van de verkoop van tweedehands & Other Stories artikelen.

Voor een kijkje achter de schermen van dit segment, sprak FashionUnited met CEO's van succesvolle bedrijven in tweedehands mode. Deze week zijn we in gesprek met Thomas Plantenga, CEO van Vinted, een app waar gebruikers gedragen kleding gratis kunnen verkopen. Momenteel zijn meer dan 120 miljoen items te koop op Vinted, met een gemiddelde prijs van 15 euro per kledingstuk. Opgericht in 2008 in Vilnius, Litouwen, door Milda Mitkute en Justas Janauskas, is de app sinds 18 augustus live in Nederland, het land waar Plantenga is geboren en getogen.

Plantenga startte als CEO van Vinted in 2016, toen het bedrijf bijna failliet was. Gelukkig heeft een nieuwe strategie het bedrijf weer op de rails gekregen. Inmiddels is Vinted in elf Europese markten aanwezig (namelijk het Verenigde Koningrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen, Litouwen, Nederland, Spanje, Oostenrijk, België, Luxemburg en de Tsjechie), met kantoren in Vilnius, Berlijn, Warschau en Praag. Het platform is ook te vinden in de Verenigde Staten, maar die markt heeft op dit moment geen prioriteit. Frankrijk is verreweg de beste markt voor Vinted: 11 miljoen van zijn 23 miljoen Europese gebruikers wonen in het land.

Hoe en waarom heeft u besloten om bij Vinted te gaan werken?

Mijn verhaal met Vinted begint in 2016. Ik woonde in New York toen ik gebeld werd door Insight Venture Partners, ze wilden weten of ik naar Vilnius zou kunnen reizen om een bedrijf te helpen waarin ze hadden geïnvesteerd. Vinted was vanaf de start een groot succes, maar het bedrijfsmodel bleek niet meer rendabel en het eind van de cashflow was in zicht. Ik was van plan om maar vijf weken in Vilnius te blijven maar uiteindelijk ben ik nooit teruggekeerd naar New York. Ik besloot bij het Vinted team te blijven en ze te helpen die uitdagende tijd en agressieve strategie aanpassing te doorstaan.

Kunt u meer vertellen over de financiële problemen die Vinted had? U heeft zelf 50 miljoen euro geïnvesteerd in het bedrijf.

Vinted heeft in 2016 meer dan 50 miljoen euro opgehaald in drie investeringsronden: 5,2 miljoen euro van Accel Partners in 2013; 20 miljoen euro van Insight Partners in 2014 en 27 miljoen euro van Burda Principal Investments in 2015. Helaas stagneerde de groei van het bedrijf, terwijl de kosten snel stegen.

Toen ik aankwam, investeerde ik geen geld maar wel tijd en inspanning. We hebben veel veranderingen doorgevoerd om drie simpele maar zeer belangrijke doelen te bereiken: gebruikers blij maken, meer waarde [aan de service] toevoegen en kosten verlagen. Het eerste wat we hebben gedaan was het sluiten van de kantoren in Londen, San Francisco, Parijs en München, alleen de kantoren in Vilnius, Warschau en Praag zijn gebleven. Het kantoor in Berlijn kwam later.

Vervolgens ontwikkelden we nieuwe functionaliteiten voor onze app, het belangrijkste daarvan is het “no sellers’ fee” model”: gebruikers kunnen zoveel items verkopen als ze willen zonder commissie of vergoeding te hoeven betalen aan Vinted. Verkopers krijgen 100 procent van wat ze verdienen. Vorig jaar hebben we 50 miljoen euro opgehaald in onze vierde financieringsronde geleid door Sprints Capital.

Hoe gaat het nu met het bedrijf?

Vinted is de afgelopen 3,5 jaar fors gegroeid. We hebben nu meer dan 23 miljoen gebruikers in 11 landen in Europa, en we verwachten een jaarlijks GMV van 1,3 miljard euro in 2019. Dit zijn de totale inkomsten gegenereerd door onze gebruikers wereldwijd en die volledig teruggegeven worden aan de verkopers.

Wat was uw meest uitdagende moment bij Vinted tot nu toe? En waar bent u het meest trots op?

Ik ben trots op het feit dat we het voor elkaar hebben gekregen dat Vinted weer rendabel is, en dat het bedrijf weer groeit. Tegenwoordig werken meer dan 300 mensen voor Vinted, en we verwachten 500 werknemers te hebben in 2020. De grootste uitdaging ligt nog voor ons: we willen dat tweedehandsmode de eerste keuze wordt voor consumenten in de hele wereld.

Er zijn tegenwoordig veel platformen voor tweedehandsmode. Waarom zouden consumenten voor Vinted moeten kiezen?

Onze technologische expertise plaatst ons op een hoger niveau. Ons team doet zijn best om Vinted de meest aantrekkelijke optie te maken voor zowel kopers als verkopers, met voordelen zoals gratis en onbeperkte vermeldingen, snellere verkoop, aantrekkelijke verzendopties, een breed mode assortiment van kleding van hoge kwaliteit, veilige betalingsopties en 24/7 klantenservice. Uiteindelijk hebben we de meest diverse tweedehands modecollectie in Europa, met dank aan de gemeenschap die we hebben samengebracht.

Vinted is erg populair in Frankrijk. Is er iets in de Franse markt dat Vinted bijzonder aantrekkelijk voor Franse consumenten maakt?

Het is waar dat we aanzienlijk zijn gegroeid in Frankrijk de laatste 3,5 jaar. Frankrijk is nu de belangrijkste markt voor Vinted, met meer dan 10 miljoen gebruikers en een GMV-groei van 230 procent jaar op jaar. Met dank aan onze Franse gebruikers is Vinted het grootste C2C platform voor tweedehandsmode en accessoires in Frankrijk, met 2.2 items verkocht elke seconde op Vinted.fr. We zijn de derde meest bezochte app in Frankrijk.

Om eerlijk te zijn, zijn we verbaasd over het enthousiasme in Frankrijk. Frankrijk heeft een sterke modecultuur en in de laatste vijf jaar is de Franse consument bewuster gaan consumeren en weggooien. Mensen realiseren zich het belang van recycling. Daarom was het de juiste tijd om een app zoals Vinted in Frankrijk uit te brengen.

Er zijn natuurlijk ook andere redenen. Ons team doet zijn best om de service constant te verbeteren. Sinds december 2018, bijvoorbeeld, kunnen Franse gebruikers tweedehandsmode kopen en verkopen aan vier andere landen naast Frankrijk: België, Spanje, Luxemburg en Nederland. Met het lanceren van dit internationale platform, hebben onze Franse verkopers toegang tot een grotere basis van potentiële kopers, waardoor ze hun kleding sneller kunnen verkopen. Franse kopers hebben ook een betere ervaring dankzij het bredere assortiment. We merken dat onze indrukwekkende ledenbasis in Frankrijk ook tot groei in de buurlanden leidt.

Wat zijn de plannen voor de Benelux regio?

We zijn vorig jaar in België gestart en een paar maanden geleden in Nederland opgezet. De reacties in beide landen zijn, tot nu toe, zeer positief. We zien veel potentie in de Benelux, een regio dat van cruciaal belang is voor ons platform. Daarom is onze prioriteit ook in de Benelux een geweldige gebruikerservaring aan te bieden, met snel verkopen, meer variëteit, handig kopen, veiligheid en support.

Gaat Vinted binnenkort naar andere landen uitbreiden? Waar ziet u het bedrijf in de komende jaren?

Aangezien het onze missie is om wereldwijd tweedehandsmode de eerste keus te maken, kunnen we nog enorm groeien. Op dit moment zijn we gefocust op het verbeteren van ons internationale platform, met het ontwikkelen van nieuwe tools en functionaliteiten zodat onze leden veiliger en sneller tweedehandskleding kunnen kopen en verkopen. In het kort willen we waarde blijven toevoegen aan onze service in de markten waar we al aanwezig zijn, maar we zullen ook naar andere Europese landen uitbreiden wanneer we een heldere kans en voordeel zien voor onze gebruikers.

Waarom groeit de tweedehandsmarkt momenteel zo hard denkt u?

Er zijn twee belangrijke redenen: verminderde koopkracht en het streven naar een circulaire economie. Wat mode betreft, dat is precies wat we doen. Wij bieden een handig en eenvoudig gereedschap om zakcentje te verdienen en toegang hebben tot een breed assortiment van kleding voor een lagere prijs. We bestaan ook om de modeindustrie circulair te maken, we stellen mensen in staat op een verantwoordelijke manier te consumeren door een tweede of zelfs derde leven te geven aan hun kleding.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com

Foto’s: Vinted

CEO INTERVIEW
Circulariteit
Resale
Thomas Plantenga
Tweedehands
Vinted