(advertentie)
(advertentie)
Transitiejaar voor Burberry resulteert in 21 procent lagere winst

In de voorlopige financiële resultaten van Burberry noteert het bedrijf een totale omzet van 3,2 miljard euro door een afname van 2 procent. Ook daalde de winst met 21 procent naar 461 miljoen euro.

”2017 was een transitiejaar voor Burberry in een snel veranderende luxe markt. De actie die we hebben ondernomen om de fundering te leggen voor toekomstige groei laten nu vroege voordelen zien en ik blijf positief dat deze voordelen zullen toenemen,” aldus Christopher Bailey, CEO van Burberry.

De winstdaling wijt het bedrijf aan strategische stappen ‘om het merk naar een hoger niveau te tillen’. De resultaten zijn ook beïnvloed door wisselkoersen. Wanneer deze verwerkt worden is de winst met 10 procent toegenomen.

Accessoires-segment stuwt omzet Burberry

De retail-inkomsten van Burberry zag een lichte groei van 3 procent naar 2,5 miljard euro. De verkoop bij gelijk aantal winkels steeg met 1 procent. Verkoop door middel van groothandel nam af met 14 procent naar een omzet van 717 miljoen euro. De verkoop via licenties daalde met 48 procent naar 28 miljoen euro.

Voor Burberry is op dit moment de grootste markt Asia Pacific met een omzet van 1,2 miljard euro in FY2017. De EMEIA-regio toonde een lichte groei van 3 procent tot een verkoop van 1,1 miljard euro. Vooral Groot-Brittannië en Frankrijk waren in Europa de belangrijkste drijfveren, terwijl het Midden-Oosten voor het merk een lastige markt blijft, aldus het verslag. De verkoop in Amerika kwam neer op 789 miljoen euro.

Van de verschillende segmenten bij Burberry werd de meeste omzet behaald bij accessoires, 1,2 miljard euro. Het beauty-segment daalde tot 215 miljoen euro. Afgelopen april sloot Burberry nog een overeenkomst met Coty voor de licentie van het beauty-segment. Dit heeft volgens het bedrijf ook invloed op de inkomsten van de groothandel van aankomend jaar.

Focus op productiviteit van retail bij Burberry

Door strategische stappen heeft Burberry het afgelopen jaar 20 miljoen pond bespaart. Het aankomende jaar moet dit bedrag oplopen naar 50 miljoen per jaar tot minstens 100 miljoen pond in 2019.

In het aankomende financiële jaar zal Burberry focussen op de productiviteit van de huidige winkels. Het verwacht dat de verkoop door groothandel zal afnemen vanwege de beauty-deal met Coty.

Aankomende juli zal CEO Christopher Bailey zijn functie neerleggen. Deze wordt overgenomen door Marco Gobetti. “Marco Gobetti neemt in juli de rol van CEO op zich. Met zijn uitgebreide ervaring in de sector, bouwen we voort op deze fundering om het merk verder te versterken en Burberry naar het volgende niveau te brengen als wereldwijde luxe retailer,” aldus Bailey.

Beeld: Burberry Facebook