• Home
  • Nieuws
  • Business
  • The Woody Group zoekt groeigeld voor meer flagshipstores, franchise en expansie naar Duitsland

The Woody Group zoekt groeigeld voor meer flagshipstores, franchise en expansie naar Duitsland

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Credits: Woody

De Belgische The Woody Group is al 30 jaar een stabiele factor in het Belgische modelandschap. Met drie eigen merken, 7 winkels en een omzet van 11,5 miljoen euro per jaar is de groep een speler om rekening mee te houden in de nacht- en ondermodebranche. The Woody Group heeft nu het oog op expansie en is daarom een crowdlendingcampagne gestart. Het bedrijf is op zoek naar tussen de 200.000 en 500.000 euro aan groeigeld.

Crowdlending vs. crowdfunding

Crowdlending is een relatief jonge vorm van financiering. Bij crowdlending gaat het om leningen die met rente worden terugbetaald. Bij crowdfunding krijgen steuners in plaats van rente een stukje eigendom van het bedrijf. Dit stukje eigendom kan dus ook een nieuw product zijn. Crowdlending en crowdfunding zijn dus niet hetzelfde. Bij crowdlending worden de achtergestelde leningen ook weer gezien als eigen vermogen door de bank, waardoor de balansstructuur van het bedrijf verbetert, maar ook leningen verkrijgen bij de bank makkelijker wordt.

De groep heeft diverse doelen voor het groeigeld. Zo wil het een deel inzetten voor de vernieuwing van het ERP-systeem (enterprise resource planning, red.). Daarnaast heeft de groep het oog op meer flagshipstores. “Eind dit jaar openen we een nieuwe winkel in Nieuwpoort, die stond al gepland,” zo geeft CEO Steven van de Velde aan in een gesprek met FashionUnited. De uitrol van flagshipstores in 2024 kan versnellen met het groeigeld. “We hebben geen vast aantal flagships in ons hoofd. We kijken hoe de markt zich ontwikkeld en waar gaten vallen in de markt,” zo legt de CEO uit, doelend op retailers die uit het veld verdwijnen. “Als er een gat valt dan kijken we of wij die zelf willen vullen, of een samenwerking aan willen gaan voor een franchise-winkel met partners.”

Van de Velde geeft aan dat de branche überhaupt verandert. Niet alleen verdwijnen er retailers uit het veld, maar Woody verandert ook van groothandelsmerk naar een ander businessmodel. “Uiteindelijk zien we het verplaatsen naar 50 procent omzet uit de direct-sales en 50 procent via de partners.”

Steven van de Velde, CEO van The Woody Group. Credits: Woody

Woody wil met groeigeld naar Duitsland

Een van de plannen die ook niet over het hoofd gezien mag worden, is de wens uit te breiden naar Duitsland. “Het is al jaren onze wens Woody te exporteren naar andere landen,” zo vertelt Van de Velde. De groep heeft dan ook onderzoek laten doen naar de kansen van het merk in zes buurlanden en Duitsland kwam naar voren als het land met de meeste potentie. “We zijn momenteel op zoek naar een agent en willen ook naar de beurzen.” Van de Velde legt uit dat pyjama’s van Woody een hoger prijskaartje hebben, maar de kwaliteit er wel naar is. “Een pyjama van Woody draag je tien of twintig jaar. Dat weten ze in België. In andere landen, als men nog niet bekend is met de kwaliteit, is dat lastiger uit te leggen.”

In Duitsland is de The Woody Group dan ook op zoek naar een agent en wil het samenwerkingen aan gaan met grotere ketens. Ook is de groep van plan diverse Duitse beurzen te bezoeken om het merk Woody aan de man te brengen. Van de Velde benadrukt dat de groep ook nog steeds interesse heeft in het exporteren van Woody naar andere landen, maar dat het ook heeft ondervonden dat het niet altijd gemakkelijk is. Daarom ligt de focus voorlopig op Duitsland. Met de expansie ligt de focus namelijk op het merk Woody. “lordsxlilies [een van de drie merken van de groep, red.] verkopen wij puur via de kleinhandel.”

Van de Velde geeft dat de The Woody Group de afgelopen jaren goed gepresteerd heeft. “We kunnen elk jaar, de laatste vijf jaar, een goed cijfer voorleggen. De ontwikkeling blijft min of meer stabiel en ik denk dat in het huidige landschap dat op zich al een mooie verwezenlijking is. Zeker na een aantal turbulente jaren met corona en de diverse crises.” De CEO geeft aan dat men niet zomaar op de lauweren rust. “Om dat te kunnen verwezenlijken, moet je natuurlijk wel wakker blijven en nieuwe initiatieven zoeken. Dit zal de uitdaging zijn voor de komende jaren, maar we kijken daar met vertrouwen naar toe."

The Woody Group
woody