• Home
  • Nieuws
  • Business
  • The Cloakroom fuseert met Duitse curated shopping site Modomoto

The Cloakroom fuseert met Duitse curated shopping site Modomoto

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Curated shopping dienst The Cloakroom is gefuseerd met het Duitse bedrijf Modomoto. Het bedrijf dat de Deense ondernemers Asbjørn Jørgensen en Kasper Brandi Petersen in 2013 oprichtten, verstuurt dozen met mannenmode die persoonlijk voor de klant worden samengesteld door stylisten.

Duitse curated shopping site fuseert met The Cloakroom

Modomoto is net als The Cloakroom een curated shoppingdienst die zich richt op mannen. De fusie is naar verluidt onderdeel van Modomoto’s plan om verder uit te breiden in Europa. Beide bedrijven zullen dit doen onder de noemer Curated Shopping Group op.

The Cloakroom zal zijn diensten blijven voortzetten in de landen waar het actief is, en de oprichters van het bedrijf zullen plaatsnemen in de directie van de Curated Shopping Group. Met de fusie met het in Amsterdam gevestigde bedrijf, heeft Modomoto naast Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland nu ook Nederland, Denemarken, Zweden en België in zijn portfolio.

Modomoto CEO: “We willen het meest toonaangevende bedrijf in curated shopping zijn”

”Curated shoppen heeft miljardenpotentieel en ons doel is om het meest toonaangevende bedrijf in deze industrie te zijn,” stelde Andreas Fischer, CEO van Modomoto en de Curated Shopping Group, in een persbericht. “Bij curated shopping draait het vooral om klantenbinding. Wij doen dit uitstekend, omdat we als enige 100 procent zijn gefocust op curated shopping. We hebben niet alleen een sterk team van professionele stylisten, maar hebben onze hele leveringsketen zelf gebouwd: van de gespecialiseerde software tot ons eigen logistieke centrum.” De CEO stelt tot slot dat het bedrijf waarschijnlijk de enige aanbieder van curated shopping is die ooit een driecijferige groei heeft laten zien.

The Cloakroom mede-oprichter Jørgensen ziet deze samenwerking als een interessante kans voor zijn bedrijf. “Deel uitmaken van de Curated Shopping Group geeft The Cloakroom de kans om groter te worden, terwijl het ruim twee jaar had geduurd als we deze groei zelf hadden willen realiseren.” De ondernemer is het roerend met Fischer eens dat de markt voor curated shopping in de toekomst nog veel kansen biedt.

Voormalig CEO Booking.com Koolen investeert in Curated Shopping Group

Tegelijk met het bekend worden van de fusie, heeft voormalig Booking.com CEO Kees Koolen geïnvesteerd in het nieuwe bedrijf. Over de precieze hoogte van de investering heeft het bedrijf geen uitspraken gedaan. Koolen is tegenwoordig adviseur bij het Amerikaanse bedrijf Uber, waar hij tevens investeerder is. In 2014 investeerde de Nederlandse zakenman ook al samen met Hein Pretorius in The Cloakroom. De kapitaalinjectie van 1,2 miljoen euro zorgde er destijds voor dat het bedrijf kon uitbreiden buiten de landsgrenzen en het team kon aanvullen met meer dan 30 personal shoppers.

”Door in te blijven spelen op de behoeften van de klant kan de Curated Shopping Group de hele branche veranderen,” zei Koolen. “Ik ben onder de indruk van de buitengewone groei en de professionele infrastructuur die het team heeft gerealiseerd met een relatief kleine investering.”

Modomoto werd in 2011 opgericht, en kwam mede tot stand dankzij investeringen van Venture Capital Investments. In 2015 behaalde het bedrijf een “miljoenenomzet”. De Curated Shopping Group heeft momenteel 250 mensen in dienst die gezamenlijk het klantenbestand van meer dan 300.000 consumenten moeten bedienen.

Foto's: The Cloakroom Facebook en Modomoto


Curated Shopping Group
Modomoto
The Cloakroom