• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Succesvolle familierelaties: Roeckl komt weer op gang

Succesvolle familierelaties: Roeckl komt weer op gang

Door Reinhold Koehler

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Nadat in mei van dit jaar surseance van betaling uitgesproken was, lijkt de toekomst van de sinds 1839 bestaande Münchense onderneming Roeckl nu weer verzekerd. Al zes weken na het bekendmaken van de surseance, eind maart 2017, had Roeckl zijn verzoek ingetrokken. De surseance kon op eigen kracht en met behulp van nieuw kapitaal uit de familie opgeheven worden, laten de verantwoordelijke personen binnen het berdrijf weten.

Dat men nu weer vol optimisme naar de toekomst kan kijken, zou vooral te danken zijn aan een succesvol saneringsbeleid en snel genomen herstructureringsmaatregelen. „Het is ons gelukt om het voortbestaan van ons familiebedrijf veilig te stellen. Daarmee blijft Roeckl aan als traditioneel hechtend merk, dat al sinds 1839 staat voor kwaliteit, in familiebezit. De oorzaken van de insolventie zijn uit de weg geruimd“, laat directeur Annette Roeckl weten.

Concentreren op uitbreiding van het premium-segment

„We hebben op alle fronten structureel gesaneerd en geherstructureerd. Zo werd er een nieuwe leiding aangesteld, zijn er processen aangepast en geoptimaliseerd en is er een duurzame kostenbesparing ingevoerd“, zegt Roeckl. „Een kostenverlaging alleen is op de lange duur niet toereikend. We hebben de onderneming helemaal opnieuw vormgegeven. Dat is een intensiever, maar wel noodzakelijk proces. Ons nieuwe ondernemingsmodel is bestand tegen de veranderingen en vereisten van deze tijd.“

Met een sterkere aanwezigheid in hoofdsteden en andere grote steden en met de ontwikkeling van een minder seizoensgebonden productportfolio wil de onderneming zich nu concentreren op het uitbreiden van het premium-segment. Om in de toekomst verder te kunnen groeien, wordt het merk momenteel omgevormd van producent van handgemaakte handschoenen tot aanbieder van stijlvolle accessoires. Als aanvulling daarop met een nieuwe merkstructuur de mogelijkheid openen om nieuwe en bredere kopersdoelgroepen aan te spreken en de internationalisering van de onderneming te versnellen.

„Na een succesvolle start met de kerstperiode zijn we op volle kracht bezig met de voorbereidingen voor de collectie voorjaar/zomer 2018“, voegt Roeckl hieraan toe. Tegelijkertijd begint vanaf januari 2018 de voorverkoop van de collectie herfst/winter 2018/2019. „Daarmee hebben we de mogelijkheid gecreëerd om het potentieel van het merk als omnichannel-aanbieder volledig te benutten“. Bovendien is de onderneming weer „economisch stabiel neergezet“ voor de bestaande vereisten op de modemarkt.

Beeld: Roeckl

Roeckl