• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sterke euro speelt Prada parten in H1

Sterke euro speelt Prada parten in H1

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Prada Group heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar 2017 niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van analisten. Het Italiaanse moederbedrijf van labels als Prada en Miu Miu rapporteerde een omzet van 1,47 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 5,5 procent ten opzichte van de eerste zes maanden in 2016. Dat maakte het concern dit weekend bekend.

Het netto-inkomen kwam 18,4 procent lager uit op 115,7 miljoen euro. Analisten voorspelden eerder dat dit op 143 miljoen euro zou uitkomen, meldt Bloomberg. Het EBITDA kelderde met 15,3 procent naar 279,6 miljoen euro.

“De groep is ervan overtuigd dat het transformatieplan de beste manier is om terug te keren naar stabiele groei om het gebied van omzet en marges, alhoewel er rekening mee wordt gehouden dat de voordelen langer op zich kunnen laten wachten dan verwacht,” aldus het in Milaan gevestigde bedrijf in een verklaring.

Omzet Prada lager dan verwacht in H1

De omzet uit retailactiviteiten bedroeg 1,17 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling werd volgens het concern veroorzaakt door het sluiten van zeven winkels en de sterke focus op online groei. De omzet uit groothandelsactiviteiten steeg met 4,5 procent naar 265 miljoen euro, vooral te danken aan ‘sterke e-tailer samenwerkingen’.

Met een aandeel van 38 procent is Europa nog steeds de belangrijkste markt voor Prada Group, hoewel de omzet daar 6,6 procent lager uitkwam op 554 miljoen euro. De groep schrijft de daling toe aan de sterke euro die de ‘toeristische bestedingen aantastte’. Alle andere markten rapporteerden ook omzetdalingen. De omzet in de regio Pacifisch Azië kwam 0,6 procent lager uit, die van Japan daalde met 14,2 procent. In Amerika zag de groep een omzetdaling van 5,8 procent, de omzet in het Midden-Oosten daalde met 13,1 procent. Alleen in China kwam de omzet iets hoger uit.

Het belangrijkste merk Prada rapporteerde een omzetdaling van 5 procent naar 1,77 miljard euro. De omzet van Miu Miu kwam 10,2 procent lager uit op 224 miljoen euro en die van het label Church’s daalde met 10,5 procent naar 34 miljoen euro.

Lederwaren blijven de belangrijkste producten voor Prada Group, met een aandeel van 38 procent. De omzet van deze categorie daalde echter met 7,9 procent naar 827 miljoen euro. Omzet van schoenen kwam 9,5 procent lager uit op 310 miljoen euro. Alleen de ready-to-wear categorie groeide, namelijk met 4,1 procent naar 274 miljoen euro.

Kijkend naar de behaalde resultaten in het eerste halfjaar, verwacht Prada Group dat de voordelen van het huidige transformatieplan minder snel zichtbaar zullen zijn dan verwacht. “We beantwoorden veranderingen in het consumentengedrag met maatregelen die de activiteiten transformeren, terwijl het iconische erfgoed van onze bekende merken behouden blijft,” aldus CEO Patrizio Bertelli. “We hebben vertrouwen in de vooruitzichten voor de luxesector op de lange termijn,” zegt de directeur.

Beeld: Prada Facebook

Prada
Prada Group