• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sterke dollar komt H&M duur te staan in 2015

Sterke dollar komt H&M duur te staan in 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De sterke dollar en het ongebruikelijk warme weer in november hebben het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz het afgelopen jaar parten gespeeld. Het bedrijf rapporteerde een lager dan verwachte nettowinst in het vierde kwartaal van 5,53 miljard kroon (600,4 miljoen euro), een daling van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Als gevolg daalde de waarde van de aandelen met 3,4 procent.

De nettowinst voor het boekjaar tot 30 november 2015 steeg met 5 procent naar 27,242 miljard Zweedse kroon (2,9 miljard euro) op een groepsomzet van 210 miljard kroon (22,6 miljard euro), een stijging van 19 procent (+11 procent tegen lokale valuta).

De omzet in het vierde kwartaal steeg ondertussen naar 48,69 miljard Zweedse kroon, vergeleken met 42,64 miljard kroon vorig jaar. De brutomarges daalden tijdens het laatste kwartaal van 60,4 procent naar 57,5 procent. Ook de brutomarges voor het boekjaar daalden met 1,8 procent naar 57,0 procent.

Grote expansie in 2015

CEO Karl-Johan Persson noemde 2015 een ‘jaar van grote expansie’. Het bedrijf opende 413 nieuwe vestigingen, waarvan 249 in het vierde kwartaal. In totaal telde H&M 3.924 vestigingen in 61 markten, waaronder nieuwe markten als Taiwan, Macau, India en Zuid- Afrika.

Ook het komende jaar wil het concern blijven uitbreiden. Er staan 425 nieuwe winkelopeningen op de planning, waaronder in drie nieuwe markten: Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico. In China en de Verenigde Staten zal de grootste uitbreiding plaatsvinden. De e-commerce activiteiten worden ook uitgebreid van 23 markten naar 32 markten, waaronder Japan.

Persson zei dat alle merken van de groep het goed hadden gedaan in 2015, in wat het bedrijf ‘een aanhoudend moeizaam macro-economisch klimaat’ noemde. H&M Beauty, dat in juli 2015 werd gelanceerd, doet het volgens H&M bijzonder goed en is inmiddels al in 900 winkels in 41 landen verkrijgbaar.

H&M verwacht voor januari 2016 een omzetstijging van 7 procent. In december steeg deze met 10 procent. Persson zegt zich bewust te zijn van de ‘uitdagingen’ die op de loer liggen, maar ziet ‘veel kansen’ voor het komende boekjaar.


H&M
Hennes & Maurtiz