Scotch en Soda schrijft in boekjaar 2018 weer positieve cijfers

Scotch & Soda heeft het verlies van 5,4 miljoen euro vorig jaar weten om te buigen naar positieve cijfers. Dit jaar noteert het bedrijf voor het eerst sinds lange tijd weer een nettowinst van 915 ton. Het Nederlandse modemerk heeft het afgelopen boekjaar een omzet van 339 miljoen euro geboekt, 1 procent meer dan het jaar ervoor. Het EBITDA groeide met negen ton naar 52 miljoen euro. Dit blijkt uit de jaarrekening van het modebedrijf.

De positieve cijfers schrijft het modemerk in het rapport toe aan de verbeterde omnichannelstrategie in Nederland en de andere kernmarkten van het bedrijf. De omzet in Nederland, voor 28 procent verantwoordelijk voor de totale groepsomzet, groeide 17 procent naar 95 miljoen euro. De totale omzet in Duitsland, de een na grootste afzetmarkt van het bedrijf, groeide 7 procent naar 70 miljoen en de regio USA, goed voor 12 procent van de groepsomzet, groeide 8 procent naar 39 miljoen.

Scotch & Soda negen ton winst in boekjaar 2018

Het modebedrijf opende in boekjaar 2018/19 nieuwe winkels wereldwijd. Deze nieuwe winkels resulteren volgens het bedrijf in een omzetgroei uit retail van 16 procent naar 105,2 miljoen euro. De omzetten uit de groothandel liep terug van 203,7 miljoen euro naar 186,9 miljoen euro. Scotch en Soda schrijft deze daling toe aan de groei van grote warenhuizen en e-commerce waardoor multibrand winkels het moeilijker hebben.

Het Amsterdamse modebedrijf sluit het boekjaar af met 225 winkels, waarvan 120 winkels in eigen beheer. 8 procent van de omzet is afkomstig van franchisers. De franchisewinkels in de Verenigde Staten zijn weer door Scotch & Soda in eigen beheer genomen, nadat vorig jaar al de winkels in Canada en Scandinavië zijn gekocht.

Scotch & Soda zou zich aan het voorbereiden zijn op een verkoop. De huidige eigenaar Sun Capital, een Amerikaanse investeringsmaatschappij, heeft het modemerk volgens verschillende bronnen in de etalage gezet. Scotch & Soda werd in 2011 eigendom van Sun Capital, dat tot aan het faillissement ook eigenaar was van V&D. De Amsterdamse kledingketen was aanvankelijk voornamelijk actief in de groothandel, maar door verlieslijdende en omvallende tussenhandelaren is het segment nog maar goed voor de helft van de totale omzet. De focus ligt nu op het openen van fysieke winkels in Europa.

Het merk is ook zijn portfolio aan het uitbreiden. Onlangs kondigde Scotch & Soda aan in de lente van 2019 een eigen schoenenlijn te lanceren. Uit het verslag blijkt dat het portfolio van het Amsterdamse modemerk ook wordt aangevuld met een parfum- en ‘eyewear’-lijn.

Editors note: dit artikel is na publicatie gewijzigd. In de oorspronkelijke versie werd de term winst gebruikt in een zin, terwijl het EBITDA betreft. Correct is: Het EBITDA groeide met negen ton naar 52 miljoen euro.

Beeld: Website Scotch & Soda

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN