• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sarenza boekt omzet van 165 miljoen euro in 2014

Sarenza boekt omzet van 165 miljoen euro in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

E-tailer Sarenza zag de omzet in 2014 met 10 procent stijgen. Dit jaar bedroeg de omzet 165 miljoen, tegenover 150 miljoen euro. Het jaar 2014 was een jaar van ontwikkelingen: er werd maar liefst 74 miljoen euro opgehaald, de eerste Europese TV-campagne werd gelanceerd en ook kwam het eerste eigen schoenenmerk Sarenza op de markt.

Zeker 75 procent van de totale omzet werd gerealiseerd in Frankrijk, wat tevens het thuisland is van de online mode- en schoenenexpert. De overige 25 procent kwam uit de overige Europese landen waar Sarenza actief is. Zo heeft Sarenza onder andere online winkels in Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland.

Stephane Treppoz, de CEO van Sarenza, laat in een reactie op de resultaten weten: “2014 was een sleuteljaar voor Sarenza. Nu gaan we een stap verder en focussen we ons op het vergroten van de marktpositie in de overige landen waar Sarenza actief is.”

Hoewel de verhouding tussen binnenlandse en buitenlandse inkomsten nu 75/25 procent is, verwacht Sarenza dat deze ratio in 2015 verschuift naar 60/40. Dan zal 60 procent uit Frankrijk komen tegenover 40 procent uit het buitenland. “We verwachten voor 2015 dat onze buitenlandse sites al 40 procent van de totale omzet zullen realiseren,” zegt Treppoz. Ook Nederland heeft de aandacht van de CEO. “Nederland blijft een belangrijk land voor Sarenza, waar nog steeds veel mogelijkheden tot uitbreiden liggen.” Momenteel is Sarenza in 27 landen actief. In 2015 verwacht het bedrijf een omzetstijging van 20 procent. Daarmee zet Sarenza hoog in, want dit is een hoger percentage dan de verwachte groei in de e-commerce branche in z’n geheel.

Sarenza verwerft fonds van 74 miljoen euro voor uitbreiding

In juli heeft Sarenza een fonds ter waarde van 74 miljoen euro verworven om haar leidende positie op de Franse markt te verstevigen en om de internationale uitbreiding te versnellen, waarbij de focus ligt op de reeds actieve landen.

De e-tailer wil de jaaromzet binnen vijf jaar laten verdriedubbelen van 150 miljoen euro naar 500 miljoen euro, meldde E-commercefacts eerder. Sarenza begon in 2012 met een reis langs beleggers om geld op te halen. “We hebben meer dan 150 fondsen benaderd, maar de meeste van hen waren er niet klaar voor om het risico te nemen,” lichtte Treppoz toe. Uiteindelijk wist het internetbedrijf vier investeerders te overtuigen, waaronder HLD en Bpifrance, die gezamenlijk 74 miljoen in Sarenza steken. Dat geld gaat de online schoenengigant gebruiken om nieuwe markten aan te boren en bestaande markten te versterken. Het bedrijf wil minder afhankelijk zijn van Frankrijk.

Omzet Sarenza stijg met 10 procent in 2014

Een ander groot project dit jaar was de lancering van een eigen schoenencollectie. In september 2014 lanceerde Sarenza haar eerste eigen collectie, die wordt ontworpen in Parijs en geproduceerd in Spanje en Portugal. De collectie bestaat uit 80 modellen, die alleen via de webwinkel verkrijgbaar zijn. De eerste collectie, die uitkwam in de herfst/winter 2014, is geïnspireerd op de Franse hoofdstad.

"In de eerste acht jaar van Sarenza is de focus gelegd op het worden van een mode- en schoenenexpert én de meest favoriete online schoenenbestemming," liet CEO Treppoz toen weten. "Met een klantenkring waar 75 procent vrouw is, wilden we graag de droom van ons team waarmaken om een eigen schoenencollectie aan ons assortiment toe te voegen en daarmee de ideale schoenenkast te creëren."

De Franse webshop is overigens niet de eerste grote, online winkel die een eigen merk presenteert. Zalando heeft sinds februari 2012 de lijn Zalando Collection, gericht op de actuele catwalk trends, voor dames en heren. Asos lanceerde in 2004 een eigen modelijn voor dames. Drie jaar later volgde de collectie voor mannen. Ook de Scandinavische webwinkel Nelly.com heeft eigen labels: trend Nelly, Nelly White Label en Nelly Shoes. In 2012 kwam de virtuele winkel met Issue 1.3, een collectie in de typische Scandinavische stijl, met grote contrasten in stoffen en rechte silhouetten.

Sarenza is opgericht in 2005 en is inmiddels actief in 27 Europese landen, waarvan de winkel in Zwitserland in mei 2015 is toegevoegd. De e-tailer is sinds maart 2011 actief in Nederland en sinds maart 2012 kunnen ook Belgische klanten via de Nederlandse webwinkel producten bestellen.

De e-tailer heeft zo’n 700 merken in haar webwinkel, met meer dan 49.000 verschillende modellen en heeft naar eigen zeggen 1 miljoen producten op voorraad, waarvan 400.000 paar schoenen in Nederland. Het aanbod bestaat uit exclusieve modellen en de laatste collecties van de grootste merken, maar ook uit labels van jonge getalenteerde designers, zoals Lise Lindvig en Sandie Jancovek. Naast schoenen heeft Sarenza ook een tassencollectie met meer dan 110 merken. De webwinkel wil zich onderscheiden door gratis verzending en het 100-dagen retourbeleid. Sinds de oprichting zijn er bijna 13 miljoen producten verkocht aan meer dan 4 miljoen klanten.

Sarenza