• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Samen sterker: Terre Bleue neemt Gigue over

Samen sterker: Terre Bleue neemt Gigue over

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Belgische modemerken Terre Bleue en Gigue bundelen de krachten om internationaal te kunnen doorbreken. Terre Bleue nam daarom een meerderheidsaandeel in de sectorgenoot. Beide merken willen zo hun positie in de markt versterken en hun geloof in de toekomst van de Belgische mode onderstrepen.

Delen om te groeien

De samenwerking tussen Terre Bleue en Gigue zal de positie van de twee Belgische modemerken nog versterken in het nationale en internationale modelandschap. Doel is om de kennis, expertise en techniek op vlak van aankoop, retail, marketing… te delen. ”Eerst en vooral is er meer nood aan creativiteit. Daarnaast groeien de kosten als je internationaal wil gaan. Zo hebben we bijvoorbeeld geïnvesteerd in een nieuwe internationale exportmanager, dat is iets dat je kan delen met een sterk, groeiend Belgisch merk zoals bijvoorbeeld Gigue,” laat Dirk Perquy, CEO van Terre Bleue, weten.

“Er zullen geen jobs verdwijnen, beide merken hebben een eigen plaats in de markt, met een eigen identiteit en bijhorende fans, elk merk blijft z’n eigen creatieve koers varen. We willen juist meer medewerkers aantrekken om nog creatievere producten te kunnen brengen, zowel bij Terre Bleue als bij Gigue. Om de schaal te vergroten, zullen er eerder meer dan minder jobs nodig zijn”.

Audrey Wyckmans van Gigue beaamt dat de twee merken naast elkaar zullen blijven bestaan: “Er zal niet meteen iets veranderen, het is belangrijk voor ons dat we onze eigen looks en dna kunnen behouden. We hopen de volgende jaren wel te groeien, dat is de bedoeling”.

Extra expertise

Perquy is verheugd dat de twee merken elkaar hebben gevonden: “Gigue is net als Terre Bleue een familiebedrijf met een bedrijfscultuur waarin dezelfde waarden centraal staan: respect, eerlijkheid en klantgerichtheid. We hebben ook de sterke heritage gemeen een jarenlange passie voor creativiteit, combineerbaarheid, kwaliteit en pasvorm.”

Wyckmans voegt daaraan toe: “Onze financiële partner wilde de samenwerking stopzetten, vandaar dat we op zoek waren naar een nieuwe partner, uit de financiële sector of uit de mode. Dat laatste is echt een pluspunt, het is een kwestie van de krachten te bundelen, synergiën te bekijken... Zij kunnen leren van ons en wij heel veel van hen. Onze gemeenschappelijke passie is vrouwen doen stralen, dat we daarbij kunnen rekenen op de expertise en knowhow van Terre Bleue, is een extra troef.”

Onze gemeenschappelijke passie is vrouwen doen stralen, dat we daarbij kunnen rekenen op de expertise en knowhow van Terre Bleue, is een extra troef.

Audrey Wyckmans van Gigue

Achtergrond

Hiermee geeft Terre Bleue zichzelf een mooi verjaardagscadeau. Het merk viert dit najaar zijn vijftiende verjaardag. CEO Dirk Perquy is de derde generatie in het familiebedrijf Duror dat al sinds 1938 bestaat en waar Terre Bleue deel van uitmaakt. Het damesmerk groeide uit tot een label voor het hele gezin met 17 eigen winkels en een webwinkel, eveneens verkrijgbaar bij meer dan 300 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet is ruim 20 miljoen euro.

Gigue werd 25 jaar geleden opgericht door Jo Wyckmans, een van de allereerste afgestudeerden van de Antwerpse Mode Academie. Vanaf 2001 werd de stijl onder invloed van dochter Audrey vrouwelijker, frivoler en meer gedetailleerd. In 2012 werd het merk na een opvolgingsprobleem overgenomen door investeerders Jan Ponnet en Cedric De Quinnemar. Naast de zeven eigen winkels en webshop heeft de collectie ook voet aan grond in een honderdtal multimerkenwinkels. Gigue heeft een geconsolideerde omzet van circa 10 miljoen euro.

Hoeveel Terre Bleue heeft neergeteld voor zijn concullega is niet bekendgemaakt.

Beeld: Gigue (retailfoto en campagnebeeld) en Terre Bleue (retail, campagnebeeld en portretfoto).

Audrey Wyckmans
Dirk Perquy
Gigue
Terre Bleue