• Home
  • Nieuws
  • Business
  • S. Oliver Benelux ziet omzet met bijna 8 procent stijgen

S. Oliver Benelux ziet omzet met bijna 8 procent stijgen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In 2015 boekte S. Oliver Benelux een omzet van bijna 67,9 miljoen euro. Dat komt neer op een gemiddelde omzetgroei van 7,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft S. Oliver Benelux bekendgemaakt.

Beide merken onder de dochteronderneming van S. Oliver Group in de Benelux, Comma en S. Oliver, deden het goed. Vooral Comma maakte een ‘mooie groei’ aldus het bedrijf, met een omzetstijging van 30,7 procent tot 7,8 miljoen euro in de België. Daarmee is Comma overigens nog steeds het kleine zusje, stelt S. Oliver Benelux, maar ‘de groei is gigantisch’. De omzet van Comma groeide in de gehele Benelux met 21,3 procent. In Nederland rapporteerde Comma een omzet van 12,1 procent

S. Oliver groeide een stuk minder hard in zowel Nederland (6,6 procent) en België (6,5 procent). De omzet in de regio Benelux steeg met 6,6 procent.

De omzet voor beide merken samen steeg in België met 8,6 procent en in Nederland met 7,2 procent. De totale omzetstijging voor S. Oliver en Comma in de Benelux kwam uit op 7,9 procent.

S. Oliver Benelux had aan het einde van fiscaal jaar 2015 9 eigen winkels, 17 franchise-vestigingen en ‘een groot aantal groothandelverkooppunten, outlets en webshop’. Toch had de dochteronderneming wel een tegenslag te verwerken: er vielen 120 gedwongen ontslagen voor het faillissement van V&D.

“Het doel voor 2016 is om nu via andere kanalen en samenwerkingsmodellen aan de wensen van de eindconsumenten te blijven voldoen en het marktaandeel te behouden,” aldus S. Oliver Benelux.

S. Oliver Benelux past concern- en merkstrategie aan

Voor 2016 staan er veel veranderingen te wachten. Zo krijgt het concern een nieuwe structuur: het bedrijf wordt in de loop van 2016 een multibrand-concern met holdingstructuur. De nieuwe structuur is het gevolg van de in 2015 geïntroduceerde concern- en merkstrategie. Om de transitie te onderstrepen krijg de onderneming ook een nieuwe naam: Freier Group.

Met de concernstrategie wordt elk merk binnen S. Oliver zelfstandig. Naast Comma en Liebeskind Berlin komt ook S. Oliver onder de paraplu van de Freier Group. De groep zal eigenaar worden van de merken en ondersteuning en dienstverlening binnen de groep leveren. De nieuwe strategie van de groep zal voor grote operationele veranderingen zorgen. Zo vertelde Armin Fitchel, CEO van de S.Oliver Group, eerder in het persbericht: “We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe holdingstructuur onze operationele activiteiten zal versterken. De grote tanker verandert in een moederschip met een groot aantal merkspeedboten.”

De nieuwe merkstrategie heeft ook veel gevolgen: de merken S. Oliver en S.Oliver Premium worden in augustus 2016 samengevoegd. Daarbij ontstaan twee verschillende segmenten: s.Oliver Red Label, dat zich focused op casual mode, en s.Oliver Black Label, dat zich richt op mode voor speciale gelegenheden. De denimlijn S. Oliver Denim wordt zelfstandig binnen de groep, en zal vanaf augustus 2016 weer verder gaan onder de naam QS.

De in 1969 door Bernd Freier opgerichte s.Oliver Group is in enkele decennia uitgegroeid tot een van de grotere modeconcerns in Europa. De onderneming heeft wereldwijd circa 7.600 medewerkers in dienst. Naast de merken S.Oliver, S.Oliver Denim en S.Oliver Premium vallen ook Triangle, Comma en Liebeskind Berlin onder de S. Oliver Group.

De Freier Group heeft wereldwijd 7.400 medewerkers en een jaarlijkse omzet van 1,4 miljard euro. De jaarresultaten van 2015 worden later bekendgemaakt.

Beeld: S. Oliver

S.Oliver
s.oliver benelux