• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont verdubbelt winst in FY19 naar ruim 2 miljard euro

Richemont verdubbelt winst in FY19 naar ruim 2 miljard euro

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Luxe bedrijf Compagnie Financière Richemont SA heeft in het afgelopen boekjaar de omzet met 27 procent opgevoerd, zo blijkt uit het jaarverslag. Daarbij steeg de winst van 1,2 miljard euro aar ruim 2,7 miljard euro.

Richemont behaalde een omzet van 13,9 miljard euro in het afgelopen boekjaar. Richemont is het moederbedrijf van onder andere juwelenmerken Cartier en Van Cleef & Arpels, webwinkels Watchfinder & Co en Yoox Net-a-Porter Group en de merken Alfred Dunhill, Azzedine Alaïa, Chloé en Montblanc. Het luxe concern zag de omzet in Europa stijgen met 37 procent, aldus het verslag. De omzet kwam neer op 4,1 miljard euro. De overname van Watchfinder en de vergroting van het aandeel in YNAP dragen nu bij aan de omzetgroei van de Europese tak.

Omzetgroei van 27 procent voor luxeconcern Richemont in boekjaar FY19

In Asia Pacific, de belangrijkste regio op het gebied van omzet, zag de omzet toenemen met 20 procent. De omzet bedraagt daar 5,2 miljard euro in het afgelopen financiële boekjaar. Japan wordt apart behandeld in het jaarverslag. In het land steeg de omzet met 16 procent naar een bedrag van 1,1 miljard euro. In Amerika, de derde markt van Richemont, werd een omzetstijging van 40 procent behaald, onder andere dankzij de consolidering van YNAP. In de regio (Zuid-, Midden- en Noord-Amerika) werd een omzet behaald van 2,5 miljard euro. In het Midden-Oosten en Afrika (deze twee regio’s worden in het verslag samengepakt) was een groei van 8 procent te zien naar een omzet van 929 miljoen euro.

Retail blijkt het belangrijkste kanaal voor Richemont. Uit het kanaal kwam dankzij een stijging van 9 procent een omzet van 7,3 miljard euro. In de wholesale werd de omzet opgevoerd met 7 procent naar een bedrag van 4,4 miljard euro. Online kwam de omzet neer op 2,262 miljard euro, terwijl het een jaar eerder nog op 156 miljoen euro zat. Dit verschil zit voornamelijk in de acquisitie van Watchfinder en YNAP.

Beeld: Richemont media assets

Compagnie Financière Richemont SA
Richemont
Watchfinder
YNAP
Yoox Net-a-Porter