• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont koopt tweedehands horlogespecialist Watchfinder

Richemont koopt tweedehands horlogespecialist Watchfinder

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Eruit met lederwarenproducent Lancel, erin met Watchfinder, een verkoopplatform voor tweedehands designerhorloges. Het Zwitserse luxeconcern Compagnie Financière Richemont SA heeft Watchfinder voor een onbekend bedrag overgenomen.

Het bedrijf laat in een persbericht weten dat de aankoop, samen met Yoox Net-a-Porter en de aandelen in Dufry, een nieuwe stap is in de strategie van Richemont, die erop is gericht “om beter te voldoen aan de geavanceerde behoeften van onze veeleisende klantenkring”.

Richemont duikt in tweedehands horloges met overname Watchfinder

Watchfinder, een Brits bedrijf dat in 2002 werd opgericht, is een platform waarop luxe tweedehands horloges worden gekocht en verkocht. Naast online, gebeurt dat ook in zeven fysieke winkels. “Zestien jaar geleden voorzagen Watchfinder’s oprichters de behoefte aan een online marktplaats voor premium tweedehands horloges. Als horlogeliefhebbers, richtten ze Watchfinder op om een uitstekende klantervaring te bieden. Wij geloven dat er substantiële mogelijkheden zijn om het bedrijf verder te laten groeien. Vandaag de dag opereert Watchfinder als een zowel online als offline bedrijf in een complementair, groeiend en een nog steeds relatief ongestructureerd segment van de modeindustrie,” reageert Mr Johann Rupert, voorzitter van Richemont, op de overname.

Hoewel het niet gaat om een grote overname en Richemont duidelijk maakt dat de transactie geen materiële impact zal hebben op de Richemont’s financiële bedrijfsresultaten in het huidige boekjaar dat eindigt op 31 maart 2019, noemt Bloomberg de overname een ‘gewaagde zet’. Met Watchfinder betreedt Richemont het segment van de tweedehands horloges, een nog redelijk onbekend, maar snelgroeiend terrein. Luca Solva, analist bij Exane BNP Paribas, schat dat het tweedehands horlogesegment momenteel 25 procent, ofwel 3 tot 5 miljard euro, van de totale luxe horlogemarkt vertegenwoordigt, schrijft Bloomberg. Hoewel authenticatie in dit segment een knelpunt blijft, heeft Richemont vanwege zijn expertise uit de eigen horlogemerken volgens het persbureau op dit gebied een goede positie.

Richemont verkocht eerder deze week zijn dochterbedrijf Lancel, een Franse producent van luxe lederwaren. Het moederconcern van merken als Chloé, Montblanc en Cartier rapporteerde in het afgelopen boekjaar een omzet van 10,979 miljard euro, een bedrijfsresultaat van 1,844 miljard euro en een winst van 1,221 miljard euro.

Beeld: Screenshot Watchfinder website

Richemont
Watchfinder