• Home
  • Nieuws
  • Business
  • R&S Retail Group boekt hogere omzet in H1

R&S Retail Group boekt hogere omzet in H1

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De R&S Retail Group, die vorig jaar de failliete modeketen Miss Etam overnam, heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar flinke progressie geboekt. Zowel de omzet als het EBITDA-resultaat zijn in de periode die liep van 1 januari 2016 tot en met 30 juni 2016 nagenoeg verdubbeld. Dat heeft de Nederlandse onderneming onlangs bekendgemaakt.

Een vergelijking met het eerste halfjaar van 2015 is volgens R&S echter moeilijk, omdat Miss Etam in die periode werd overgenomen. Zo waren er vorig jaar nauwelijks exploitatiekosten dankzij een overeenkomst met de curatoren en was de omzet hoger door winkelsluitingen. Daarom werkt R&S met ‘genormaliseerde’ cijfers over 2015. Een vergelijking met die cijfers laat zien dat de omzet van de in Zoetermeer gevestigde groep is toegenomen van 25,9 miljoen euro vorig jaar naar 47,2 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Het EBITDA bedroeg dit jaar 703.000 euro positief, ten opzichte van 722.000 euro negatief vorig jaar.

Omzet R&S Retail Group nagenoeg verdubbeld in H1

Hoewel het nettoresultaat van R&S nog steeds negatief is, namelijk 923.000 euro, is dit wel verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Toen bedroeg het nettoresultaat 1,6 miljoen euro negatief. Ook heeft de onderneming de operationele kasstroom weten terug te dringen van 15,3 miljoen euro negatief vorig jaar naar 639.000 euro negatief dit jaar. Met name dat laatste heeft volgens R&S bijgedragen aan de verbeterde positie van de groep in het afgelopen halfjaar.

”Ten aanzien van Miss Etam kan na de doorstart per 1 mei 2015 worden geconcludeerd dat de noodzakelijke, drastische stappen die zijn gezet, hun effect sorteren,” aldus R&S in een persbericht. Zo is het aantal Miss Etam-winkels dit jaar teruggebracht van 180 naar 95 en zijn de huurcontracten aangepast. “Aan de commerciële kant blijft Miss Etam profiteren van een sterke merknaam, de hechte band met haar klanten en de sterke positie in online verkopen. Sinds de doorstart vindt wederom meer dan 20 procent van de omzet plaats via het online kanaal,” schrijft R&S.

R&S zet in op omnichannel-strategie bij Miss Etam

R&S geeft geen concrete voorspellingen voor de verdere resultaten in het boekjaar 2016. Wel geeft het concern aan voor Miss Etam verder te blijven inzetten op de omnichannel-strategie. “Deze strategie is gebaseerd op verkopen in de eigen winkels enerzijds en verkopen in de eigen webshop en succesvolle samenwerkingen met externe webplatforms anderzijds,” aldus R&S. Met de overname van Miss Etam is er volgens de groep bovendien een stevig logistiek, facilitair en ICT-platform verworven dat in de toekomst dienst kan doen voor nog te verkrijgen retailketens.

R&S kreeg eerder dit jaar een beursnotering in Amsterdam, omdat het bedrijf kapitaal nodig had voor de overname van andere modeketens. Zo deed R&S onlangs een succesvol ruilbod op het Belgische FNG, waar merken als Claudia Sträter en Expresso onder vallen. Ook is het concern geïnteresseerd in de Belgische schoenenketen Brantano. De strategie van R&S is dan ook ‘het verwerven van retail- en modeketens en het creëren van waarde door optimalisering van bedrijfsprocessen’.

Beeld: Miss Etam Facebook

Miss Etam
r&S
R&S Retail Group